Crisismanagement

Organisaties bij crises en calamiteiten

3e druk | 2016 | Arthur Zanders
Ben je docent? | Wil je dit studiemateriaal beoordelen voor gebruik in je lessen, of is het al voorgeschreven? Vraag hier direct je docentexemplaar aan.

Crisismanagement | Boek

9789046905418, 256 pagina's
€ 27,00
  • Gratis verzending vanaf € 20,-
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken
  • Binnen 3 - 4 werkdagen geleverd

Crisismanagement | E-book

9789046963791, 256 pagina's Onbeperkt toegang tot het e-book via Bookshelf
€ 27,00
  • Direct toegang tot het studiemateriaal
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken

Bij een crisis wordt een manager of bestuurder geconfronteerd met een heel ander soort management dan hij gewend is. Binnen zijn organisatie veranderen structuren, komen verantwoordelijkheden anders te liggen en worden de lijnen korter. Tegelijkertijd zijn de belangen groot: er kan sprake zijn van direct menselijk leed, maar ook juridische en financiële complicaties, personeelsproblemen en imagoschade liggen op de loer. Met Crisismanagement komen managers en bestuurders van bedrijven én de overheid beter beslagen ten ijs als zich een crisis of calamiteit voordoet.


In de eerste hoofdstukken van Crisismanagement wordt een theoretische basis gelegd met behulp van de inzichten over cri­sismanagement. Vervolgens komen organisatiekundige en gedragsaspecten tijdens een crisis aan de orde en ten slotte wordt de uitvoering van crisismanagement besproken. Achter in het boek zijn praktische modellen en voorbeelden opgenomen, zodat het boek ook als naslagwerk geschikt is.

Crisismanagement is bedoeld voor managers in organisaties, studenten van de opleidingen integrale veiligheid, Public Safety, bestuurskunde, bedrijfskunde en management & organisatie, en voor professionals in deze vakgebieden.

Deze derde, herziene druk is aangepast aan de laatste inzichten en regelgeving op het gebied van crisismanagement. Ook de voor docenten beschikbare casuïstiek, vragen en richtantwoorden zijn geactualiseerd. Daarnaast is er in deze nieuwe druk meer aandacht voor de rol van (social) media bij crisiscommunicatie, grensoverschrijdende samenwerking bij crisismanagement en externe formaliteiten. De voorbeelden zijn deels vernieuwd.

Het docentenmateriaal bevat casuïstiek met vragen en richtantwoorden.

 

Docentenmateriaal aanvragen

Arthur Zanders is directeur van ZANDERS Consulting & Training B.V., een bureau dat gespecialiseerd is in risico- en crisismanagement, en domeincoördinator crisismanagement bij Delft Safety & Security Institute (DSyS) van de TU Delft. Hij heeft een maritieme studie en een brandweerofficiersopleiding gevolgd en is arbeids- en organisatiepsycholoog. Na jarenlange ervaring in verschillende functies in het vakgebied houdt hij zich sinds 1999 bezig met onderwijs, training en advisering op het gebied van risico- en crisismanagement.

 

"Ten slotte, hoe een crisis geolied te managen is eigenlijk niet te leren uit een handboek, daarvoor is oefening en training van een crisisteam noodzakelijk. Toch is Crisismanagement – Organisaties bij crises en calamiteiten een welkome aanvulling op de beschikbare (wetenschappelijke) literatuur over crisisbeheersing en crisismanagement. Daarnaast is het door de vele praktijkvoorbeelden prima bruikbaar als naslagwerk voor degenen die daadwerkelijk te maken hebben of krijgen met crisismanagement in hun professionele bestaan bij de overheid of het bedrijfsleven en tijdens hun opleiding".- 22-2-2017 Managementbook.nl