De imagineer

Ontwerp beleving met betekenis

1e druk | 2011 | Gabriëlle Kuiper, Bert Smit
Ben je docent? | Wil je dit studiemateriaal beoordelen voor gebruik in je lessen, of is het al voorgeschreven? Vraag hier direct je docentexemplaar aan.

De imagineer | Boek

9789046902769, 336 pagina's
€ 44,50
  • Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken
  • 2 werkdagen levertijd binnen Nederland
  • Op voorraad

De imagineer | E-book

9789046961575, 336 pagina's Onbeperkt toegang tot het e-book via Bookshelf
€ 44,50
  • Direct toegang tot het studiemateriaal
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken

 

Let op: Dit e-book lees je via Bookshelf

In de huidige economie is het voor bedrijven essentieel om beleving en betekenis te koppelen aan hun producten en diensten. Een product of merk staat in de 21e eeuw niet alleen garant voor een bepaalde kwaliteit met functionele en emotionele waarden; het vertelt een verhaal, waardoor de gebruiker zich ermee verbonden voelt. De imagineer, waar deze uitgave over gaat, is de persoon die deze beleving en betekenisgeving ontwerpt en regisseert.


De imagineer gaat over de imagineer en zijn werkmethode. In drie delen wordt de manier van werken uitgelegd, onderbouwd en vervolgens verdiept. In deel 1 staat de context centraal waarbinnen de imagineer opereert. De auteurs bespreken de belangrijkste theorie achter de veranderende economie en de relevantie van imagineering. Deel 2 richt zich op de imagineer zelf, zijn werkproces en ontwerpmethodiek. Deel 3 vormt de inspiratie voor het eigenlijke werk: aan de hand van oefeningen gaat de lezer op zoek naar zijn eigen imagineeringskracht. De auteurs verbinden de theorie van imagineering steeds met de praktijk. Elk hoofdstuk begint met een casus en eindigt met opdrachten en leestips. Daarnaast worden in kaderteksten voorbeelden gegeven.

De imagineer is geschreven voor alle bacheloropleidingen die zich bezighouden met dienstverlening en waarbij branding en beleving een belangrijke rol spelen. De uitgave is zeer bruikbaar voor opleidingen zoals vrijetijdsmanagement, hotelmanagement, hoger toeristisch- en recreatief onderwijs, facilitymanagement, of media- en entertainmentmanagement. Daarnaast is het bedoeld voor commerciële opleidingen waar men leert een belevenis te creëren rondom een product of dienst.

Gabriëlle Kuiper is kerndocent Creativiteit & Innovatie en hoofddocent event management aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Zij schreef ook het Basisboek eventmanagement.

Bert Smit is docent imagineering aan de academies voor hotel- en facilitymanagement van de NHTV.

Het boek ademt creativiteit en geeft voorbeelden van het formuleren van het verhaal bij een merk of product. De inspiratie en de energie die het boek bevat, vormen de grote kracht (...) Maar dit boek verheft verbeelding tot een van de belangrijkste succesfactoren en voegt daarmee iets toe aan het traditionele merkenbeleid' – NBD Biblion, februari 2012