Inleiding organisatiekunde

6e druk | 2016 | Loek ten Berge, Marco Oteman, Johan van Kooten
Ben je docent? | Wil je dit studiemateriaal beoordelen voor gebruik in je lessen, of is het al voorgeschreven? Vraag hier direct je docentexemplaar aan.

Inleiding organisatiekunde | Boek + website

9789046905234, 280 pagina's 18 maanden toegang tot website
€ 32,50
  • Gratis verzending vanaf € 20,-
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken
  • Binnen 3 - 4 werkdagen geleverd

Inleiding organisatiekunde | E-book + website

9789046963678, 280 pagina's Onbeperkt toegang tot het e-book via Bookshelf
€ 32,50
  • Direct toegang tot het studiemateriaal
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken

Inleiding organisatiekunde | Code voor website

9789046963722 18 maanden toegang tot website
€ 12,50
  • Direct toegang tot het online studiemateriaal

!Let op: Hiermee koop je toegang tot het online studiemateriaal. Deze bestelling bevat geen boek. Wil je ook het boek bestellen? Kies dan voor "Boek + website" of "E-book + website"

Inleiding organisatiekunde geeft een kernachtig overzicht van het vakgebied organisatiekunde. Na een inleidend hoofdstuk, waarin organisatiekunde in een historisch perspectief wordt geplaatst, staat in de verdere hoofdstukken steeds een van de S-begrippen uit het 7S-model van McKinsey centraal: strategy, structure, systems, staff, skills, style en shared values.


In elk hoofdstuk wordt een S-begrip uitgelegd aan de hand van actuele praktijkvoorbeelden en uitgebreid casusmateriaal. De verbanden tussen de verschillende begrippen worden in de slotparagraaf van elk hoofdstuk expliciet gemaakt. In het afsluitende hoofdstuk wordt een overzicht gegeven van de laatste trends en ontwikkelingen binnen de organisatiekunde.

Op de website bij het boek is er extra materiaal voor studenten: toolbox (werkboek) met instrumenten, theorie, oefeningen, commentaar en casuïstiek, doorlopende case met vragen, interactieve zelftoetsen, begrippentrainer, samenvattingen en voorbeeld van een bedrijfsprocesbeschrijving. Voor docenten zijn er op aanvraag meerkeuzevragen, open vragen, richtantwoorden bij diverse onderdelen, PowerPointpresentaties en essenties per hoofdstuk beschikbaar.

Inleiding organisatiekunde is geschreven voor hbo-studenten. De auteurs behandelen de onderwerpen in samenhang met andere domeinen binnen de bedrijfskunde en de economie, en creëren zo een breed en geïntegreerd beeld van de organisatiekunde. Door het 7S-model als uitgangpunt te nemen, is het boek overzichtelijk en praktisch hanteerbaar.

In januari 2021 verschijnt de zevende druk van Inleiding organisatiekunde.

Deze zesde druk is geactualiseerd in ontwikkelingen, voorbeelden en cases. Het hoofdstuk Strategy is uitgebreid met de klantwaardenstrategieën van Treacy & Wiersema en de Red/Blue Ocean strategieën van Kim & Mauborgne. In het hoofdstuk Systems is er meer aandacht voor logistiek en het hoofdstuk Staff is aangepast en aangevuld vanuit het arbeids- en ontslagrecht. Aan het hoofdstuk Shared values zijn de typering van organisatieculturen volgens Deal en Kennedy en cultuurverandering volgens de methode van Quinn en Cameron toegevoegd. De nieuwste ontwikkelingen binnen de organisatiekunde komen – voor zover relevant in het kader van dit boek – terug in het laatste hoofdstuk.

 

Het docentenmateriaal bestaat uit:

  • meerkeuzevragen;
  • open vragen;
  • richtantwoorden bij diverse onderdelen;
  • PowerPointpresentaties;
  • essenties per hoofdstuk.

 

Docentenmateriaal aanvragen

Drs. M.P. Oteman is docent bij de opleiding Human Resource Management van de Hogeschool Utrecht.

Mr. L.J.A.M. ten Berge was tot voor kort als docent verbonden aan de Faculteit Economie en Management van de Hogeschool Utrecht.

J.P. van Kooten was docent aan de NCOI en directeur van Doeltreffend Advies en Training.