Problemen van gevorderde spellers
Signalering, diagnostiek en begeleiding
2e druk | 2000 | Koos HennemanSommige leerlingen van twaalf tot achttien jaar hebben hardnekkige spellingproblemen die worden veroorzaakt door een specifieke leerstoornis zoals dyslexie, woordblindheid, of door inadequaat onderwijs. Docenten in het voortgezet onderwijs moeten voorkomen dat deze leerlingen onnodig op een lager schooltype terecht komen of gedemotiveerd raken.
Problemen van gevorderde spellers beschrijft hoe zij deze problemen kunnen signaleren en diagnosticeren. Het boek staat vol met ideeën en instrumenten waarmee zij leerlingen beter kunnen leren spellen, onder andere toetsen voor signalering vergezeld van een handleiding en een foutenclassificatiesysteem. De auteur beschrijft tot slot hoe een handelingsplan kan worden opgesteld met een uitgebreide casus. Het boek sluit aan bij Handicaps bij het leren van Tilly Dinger en Orthodidactische gids voor het vreemde talenonderwijs van Ans van Berkel.