Zakelijk schrijven

1st edition | 2006 | Judith ter Horst, Ad Molenaar
Zakelijk schrijven
Lecturer or teacher? | Are you interested in using a publication for your course, or already adopted a publication for course use: request a free inspection copy.

Zakelijk schrijven | Boek

9789046900192, 190 pages
€25.00
  • Orders above € 20,- are free of shipping costs within the Netherlands
  • Receive a 5% student discount when purchasing two different textbooks
  • 2 business day delivery within the Netherlands
  • In stock

Hoe schrijf je een doeltreffende zakelijke tekst? Dit boek presenteert de kennis die nodig is om deze vraag te beantwoorden. De lezer leert effectief zakelijk te schrijven met behulp van casuïstiek, praktijkvoorbeelden en opdrachten om zelf stapsgewijs mee aan de gang te gaan.

Zakelijk schrijven is opgebouwd uit drie delen: Deel 1 gaat in op wat je als schrijver actief moet doen om een goede tekst te produceren: vooraf zorgvuldig een tekstplan opstellen. Aan de hand van het tekstplan worden alle fases in het schrijfproces besproken voor de meest voorkomende teksttypen: de opdrachtanalyse, de doelgroepanalyse, de doelformulering, het vaststellen van de inhoud van de tekst, het bouwplan en het procesplan. Deel 2 besteedt aandacht aan de lezer, de doelgroep van een tekst. Elk medium moet optimaal afgestemd zijn op deze doelgroep, en dit brengt eigen conventies voor het taalgebruik met zich mee. Verschillende soorten schriftelijke media komen hier aan de orde: van e-mail tot folder, van verkoopbrief tot beleidsrapport. Deel 3 bevat de gereedschappen die je kunt gebruiken om correct te schrijven: regels voor zinsbouw, woordkeuze, uiterlijke structuur en argumentatie en voor interpunctie.

Zakelijk schrijven is primair geschreven voor hbo studenten die een opleiding in de diverse richting van (bedrijfs)communicatie volgen.

Judith ter Horst verzorgt coachings en trainingen effectief schriftelijk communiceren voor diverse non-profitorganisaties. Van haar hand verscheen eerder Rapporteren in de hulp- en dienstverlening (m.m.v. Annette Bogtstra). Ad Molenaar is als docent taalvaardigheid en (marketing)communicatie verbonden aan de Hanzehogeschool Groningen. Beide auteurs hebben jarenlange ervaring in het hbo en in de praktijk van voorlichting, pr en communicatie.