Bespreekbaar maken van seksualiteit en intimiteit

Hoofdstuk 3

  1. Welke voorbeelden van culturele verschillen ten aanzien van seksualiteit worden er in dit hoofdstuk beschreven? Waarom is het als toekomstige professional belangrijk op de hoogte te zijn van deze culturele verschillen?
  2. De waardering van maagdelijkheid en de afwijzing van homoseksualiteit worden dikwijls in verband gebracht met (niet-westerse) allochtonen. Maar ook autochtonen zijn hiermee bekend. In het hoofdstuk is al het een ander verteld over het thema homoseksualiteit. Ga na hoe onder autochtonen gedacht wordt over seksualiteit buiten het huwelijk en de rol van maagdelijkheid. Betrek hierbij ook generatieverschillen: denken alle generaties hetzelfde over dit soort issues?
  3. Een jongen van 17 jaar met een Syrische achtergrond vertelt aan jou dat hij denkt dat hij op jongens valt. Hij durft het niet aan zijn vrienden en ouders te vertellen uit angst dat hij er niet meer bij hoort. Hoe zou je met hem het gesprek aangaan, wat zijn belangrijke aandachtspunten? Speel het gesprek na.
  4. Een achtjarig meisje uit een familie van Egyptische origine wordt vanaf het schoolplein door een man meegenomen in zijn auto. In de auto pleegt de man seksuele handelingen met het kind. De ouders van het meisje zijn geschokt en werken mee met het onderzoek. Dit verandert als de politie voorstelt om de zaak onder de aandacht te brengen van de media. Tot verbazing van de zedenpolitie weigeren de ouders plotseling alle medewerking. Deze beslissing roept veel vagen op. Waarom zouden de ouders medewerking weigeren? Wat zou de politie of hulpverlening kunnen doen om de ouders verder te betrekken? Bedenk een plan.