Bespreekbaar maken van seksualiteit en intimiteit

Hoofdstuk 4

  1. Waarom is het belangrijk dat zorg-  of hulpverleningsinstellingen een preventief beleid tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag hebben?

  2. Lees de casus van Sanne aan het begin van het hoofdstuk goed door. Schrijf een persoonlijke en steunende brief aan Sanne, waarin je haar vertelt hoe zij op je overkomt en hoe zij een sterke professional kan worden, die haar negatieve ervaringen heeft verwerkt en deze professioneel kan inzetten. Wanneer je zelf ervaringen met seksueel grensoverschrijdend gedrag hebt, vertel je haar hoe jij daarmee bent omgegaan en welke rol deze ervaringen in je huidige leven spelen. In hoeverre hebben deze ervaringen een rol gespeeld in je studie- of beroepskeuze en hoe integreer je ze in je professionele ontwikkeling? Deze brief houdt je voor jezelf.
    Voor de nabespreking van deze opdracht in de klas schrijf je op hoe je deze opdracht hebt ervaren en wat je van deze opdracht hebt geleerd.

  3. Zoek de themacompetentie seksuele ontwikkeling, seksueel risicogedrag en seksueel misbruik voor het uitstroomprofiel jeugdzorgwerker op internet op. Stel je voor dat je morgen met jongeren gaat werken. Schrijf op welke kennis en vaardigheden je al bezit en welke je nog moet leren. Schrijf ook op welke competenties je eventueel mist in de themacompetentie.