Bespreekbaar maken van seksualiteit en intimiteit

Hoofdstuk 8

  1. Waarin onderscheidt de seksuele ontwikkeling van jongeren met een LVB, een ASS, een visuele, lichamelijke of auditieve beperking of met psychosociale problemen zich van jongeren zonder deze beperkingen?

  2. Waar moet je als professional rekening mee houden in de begeleiding van jongeren met een LVB, een ASS, een visuele, lichamelijke of auditieve beperking of met psychosociale problemen als het gaat om het bespreekbaar maken van seksualiteit?

  3. In deze opdracht ga je samen met een medestudent het geschetste gesprek uit de derde casus aan het begin van het hoofdstuk voeren. Een van jullie neemt de rol van professional op zich, de ander de rol van de cliënt Sara. Doel van het gesprek is om:
  • Sara bewust te maken van de mogelijke risico’s die zij met haar gedrag loopt;
  • Sara handvatten te geven om veiliger om te gaan met internet;
  • Sara meer inzicht te geven in wanneer seksueel gedrag/seks oké is en wanneer niet.

Bedenk van te voren hoe je het gesprek wilt gaan aanpakken. Houdt hierbij rekening met je antwoorden bij vraag 2 en neem je overwegingen van vraag 1 ook mee. Na het gesprek draai je de rollen om. Bespreek vervolgens met elkaar na. Hoe was het om de rol van professional op je te nemen?