-
Wat is voor de marketingstrategie een onderscheidend kenmerk van de macro-, meso- en micro-omgeving?
-
De macro-omgeving gaat over de grote lijnen en ingrijpende gevolgen.
-
De micro-omgeving betreft het bedrijf zelf.
-
De macro-omgeving is extern gericht.
-
De meso-omgeving is door het bedrijf niet te beïnvloeden.
-
Waar is het businessdefinitionmodel van Abell en Hammond met name voor bedoeld?
-
Om in kaart te brengen hoe de betreffende bedrijfstak in elkaar steekt.
-
Om je huidige domein van producten en klantgroepen te beschrijven
-
Om een nieuwe marketingmix te kunnen ontwikkelen.
-
Om groepen van bedrijven te onderkennen met dezelfde strategie.
-
Wat wordt in het businessdefinitionmodel bedoeld met de ‘gebruikersfunctie’?
-
De manier waarop de gebruiker met jouw technieken omgaat.
-
Welke klanten geïnteresseerd zijn in de functie van het product.
-
Met welke segmentatiecriteria de afnemers worden ingedeeld.
-
Sommige producten kun je voor meerdere toepassingen gebruiken.
-
Welke kracht van het vijfkrachtenmodel van Porter gaat onder meer over toegang tot distributiekanalen?
-
dreiging van nieuwe toetreders
-
onderhandelingsmacht van leveranciers
-
onderhandelingsmacht van klanten
-
dreiging van vervangende producten of diensten
-
Voor welke kracht in het vijfkrachtenmodel van Porter is ‘achterwaartse procesintegratie’ een mogelijke maatregel?
-
dreiging van nieuwe toetreders
-
onderhandelingsmacht van leveranciers
-
onderhandelingsmacht van klanten
-
dreiging van vervangende producten of diensten
-
Wat is het doel van de ‘positioneringsmatrix’?
-
Je positie versterken door een beter imago bij de klant.
-
De markt in kaart brengen, bijvoorbeeld voor investeerders of klanten.
-
Groepen maken van producten die beter zijn dan de concurrent.
-
Het productportfolio verbeteren.
-
Welke instrumenten uit de marketing zijn het meest relevant voor de meso-analyse?
-
ABCD-analyse
-
DESTEP of PESTLE
-
distributieanalyse
-
productlevenscyclus
-
Waarom is het van strategisch belang dat ondernemers hun digitale strategie altijd up-to-date houden?
-
Om niet uit de toon te vallen bij bedrijven die social media gebruiken.
-
Om de kosten in de hand te houden.
-
Klanten communiceren binnenkort alleen nog via online platforms.
-
Om alle online mogelijkheden te kunnen blijven benutten.
-
Wat betekent scenarioplanning op basis van de chaostheorie?
-
Dat je gewoon begint en ziet hoe de chaos zich ontwikkelt.
-
Dat je niet kunt anticiperen omdat niets te voorspellen is.
-
Dat je rekening houdt met allerlei gelijktijdige invloeden die elkaar onderling beïnvloeden.
-
Dat je je beperkt tot een aantal thema’s die zich verschillend kunnen ontwikkelen.
-
Wat kan een bedrijf het beste doen om op elk scenario in te kunnen spelen?
-
Continu investeren in goede marketeers.
-
Zorgen voor aanpassingvermogen en flexibiliteit, door vaardigheden en waardetoevoeging.
-
Alle opties open houden.
-
Dit is niet mogelijk omdat de marktontwikkelingen veel te complex zijn.