Een goede les

Leren met meer effect

1e druk | 2017 | Maurice van Werkhooven, Kitty van Dijck

Een goede les | Boek

9789046905951, 84 pagina's
€ 14,95
  • Gratis verzending vanaf € 20,-
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken
  • Binnen 3 - 4 werkdagen geleverd

Een goede les | E-book

9789046964347, 84 pagina's Onbeperkt toegang tot het e-book via Bookshelf
€ 14,95
  • Direct toegang tot het studiemateriaal
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken

Wat werkt wel en wat niet tijdens lesgeven in het voortgezet en beroepsonderwijs? Waardoor gaan leerlingen ‘aan’? Wat zet ze bij de start van de les aan tot denken? Hoe verloopt de les als je het doel van de les met passie brengt? Wat is voor leerlingen het belang van hogere-orde-denken en hoe geef je dat vorm? Moeten alle leerlingen hetzelfde huiswerk maken? Wat geef je jouw leerlingen naast kennis van zaken nog meer mee?  

Een goede les biedt handvatten om rijke lessen voor te bereiden. De praktijksituaties in het boek laten zien dat een goede les een aantal basiselementen bevat. Met de aanwijzingen in Een goede les leer je deze elementen beter toepassen. Dat heeft niet alleen een groot effect op het leren van je leerlingen, maar ook op hun leeropbrengst en leerplezier. Tevens geeft het jou meer werkplezier.

Een goede les bestaat uit een starter, kop, romp en staart. Dit zijn ook de titels van de vier hoofdstukken van dit boek. Hierin wordt steeds beantwoord wat het belang is van elke fase voor de les én voor de leerling. Naast praktische handreikingen geeft dit compacte  boek ook inzicht in de achterliggende theorieën.

Een goede les is een inspiratiebron voor (beginnende) leraren in het voortgezet- en beroepsonderwijs en hun begeleiders.

Maurice van Werkhooven is onderwijskundige, heeft jarenlang aardrijkskunde gegeven en als trainer en coach docenten en leidinggevenden in het vo begeleid. Tegenwoordig is hij zelfstandig trainer/coach. Kitty van Dijck is onderwijskundige, heeft jarenlang les gegeven in het (v)mbo en is nu didactisch en pedagogisch trainer/coach van docenten in het vo, mbo en hbo. Ook geeft zij les aan de lerarenopleiding. Beide auteurs zijn verbonden aan het Netwerk Onderwijsadviseurs.

'Een aanrader voor beginnende docenten en voor hen die al langer lesgeven en wel een nieuwe impuls kunnen gebruiken. Kortom: een goede, praktische inleiding over de opbouw van een les waarin leerlingen veel en diep leren.' - NBD Biblion, 7 februari 2018

'Onlangs heb ik dit prachtige boek gelezen en het aangeraden aan mijn collega’s. Wat een helder, en prettig geschreven boek! Inmiddels heeft de schoolleiding het boek voor alle docenten besteld (en al uitgedeeld) in het kader van ons nieuwe schoolplan. Ik hoor hele positieve reacties van mijn collega’s, dus complimenten! - docente middelbare school, 23 januari 2019

'Zo gauw je het woord grammaticales noemt, gaan de meeste leerlingen al kreunen. Grammatica is per definitie saai. Dus pak ik het meestal anders aan. Ik begin met iets anders dat er compleet niet op lijkt, en op een gegeven moment komen de eerste leerlingen er al achter: 'O, dit gaat over grammatica.' Het idee hiervoor ontstond door mijn eigen ervaringen maar ook vooral door het inzicht dat de eerste paar minuten van de les cruciaal kunnen zijn, wat heel goed beschreven wordt in het dunne, handzame boekje Een goede les. Als je de eerste paar minuten van de les mist, kun je voor je het weet al 2-0 achterstaan.' - Levende Talen Magazine 2020|3