DOCENT!
Didactiek en praktijk in het hoger onderwijs
1e druk | 2015 | René van Kralingen, Walter GeertsLesgeven in het hoger onderwijs gaat veel verder dan alleen kennisoverdracht. Docenten worden geacht te kunnen prikkelen, spiegelen, belonen, afremmen én worden geacht creatieve interventies te bedenken. Ook wordt verwacht dat zij af kunnen stemmen in teams, nadenken over hun eigen loopbaan en als afstudeerbegeleiders op één lijn komen. Dat alles moet volgens de kwaliteitseisen van de overheid en van de hogescholen en universiteiten zelf zijn.
Opgebouwd uit veertien aparte hoofdstukken volgt DOCENT! dé actuele thema’s uit het hoger onderwijs. Denk aan: starten als docent, voorbereiden van colleges en andere bijeenkomsten, studieloopbaanbegeleiding, maken van studiehandleidingen en geven van feedback. Bovendien gaat het boek in op instellingsbrede onderwerpen, zoals toetsing en kwaliteitszorg. Elke paragraaf behandelt een thema uit de onderwijspraktijk en bevat bijbehorende verwerkingsopdrachten. Ook worden er veel direct toepasbare tips, schema’s en praktijkopdrachten gegeven.
DOCENT! is niet alleen een onmisbaar hands-on-basisboek voor het behalen van basiskwalificaties, zoals BKO en BDB, maar ook een praktisch naslagwerk voor alle senior docenten die professionaliseringsactiviteiten ondernemen, zoals BKE en SKO.
'De opzet vind ik uitdagend. Je begint te lezen en gaat er wat mee doen. Ook de verschillende onderwerpen laten goed de breedte van de docent in het hbo zien.' - Etto Planting, docent didactische cursus BDB Hogeschool Windesheim
'Zakelijk en strak'. Ik las het boek met plezier. Als ik destijds een dergelijk systematisch opgebouwd handboek naast mijn eigen lesopzet had kunnen leggen, had dat mijn colleges zeker goed gedaan. Ik kan het docenten in het hoger onderwijs warm aanbevelen.' - Pim Breebaart in Tijdschrift Thema nr. 1 2016
In maart 2017 verscheen er een artikel van René van Kralingen in het tijdschrift Onderwijs Innovatie 'Pleidooi voor professionalisering BKE-en BDB-cursussen. Klik hier om het artikel te lezen.