Kwantitatief onderzoek voor journalisten

Verantwoord nieuws maken van cijfers

1e druk | 2020 | Joris Boonen, Mark Pluymaekers
Ben je docent? | Wil je dit studiemateriaal beoordelen voor gebruik in je lessen, of is het al voorgeschreven? Vraag hier direct je docentexemplaar aan.

Kwantitatief onderzoek voor journalisten | Boek

9789046907436, 152 pagina's
€ 19,95
  • Gratis verzending vanaf € 20,-
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken
  • Binnen 3 - 4 werkdagen geleverd

Journalisten vertalen nieuwswaardige informatie naar heldere verhalen voor hun lezers. En die informatie dient zich steeds vaker aan in de vorm van cijfers, analyses en rapporten. Of het nu gaat over sport, politiek of media, vandaag de dag zijn er over alle mogelijke thema’s steeds meer data beschikbaar. Van journalisten wordt verwacht dat ze vlot hun weg kunnen vinden in die data en er een aantrekkelijk verhaal van kunnen maken.


Journalisten moeten bovendien de betrouwbaarheid van die data kunnen herkennen en ze in de juiste context kunnen plaatsen. En daar gaat het helaas vaak mis. Want niet alle studies zijn even goed opgezet en niet alle conclusies in persberichten zijn bruikbaar. Dit boek wil journalisten op weg helpen om kwantitatief onderzoek goed en vlot te kunnen lezen, er de juiste kritische vragen over te stellen en er correcte conclusies aan te verbinden.

Kwantitatief onderzoek voor journalisten is geschreven voor studenten journalistiek en professionele journalisten. Je hoeft geen professionele onderzoeker te zijn om goed te kunnen schrijven over onderzoek. Dit boek helpt je om de onderbouwde mening te vormen die je als journalist nodig hebt om niet ‘just another person with data’ te zijn.

Het docentenmateriaal bij Kwantitatief onderzoek voor journalisten bestaat uit een uitleg van de inhoud en de structuur van het boek en casussen en opdrachten.

Docentenmateriaal aanvragen

Joris Boonen doet onderzoek naar de ontwikkeling van politieke voorkeuren en interculturele competenties bij jongeren op basis van surveyonderzoek. Hij is als docent-onderzoeker en voorzitter van de curriculumcommissie werkzaam bij Zuyd Hogeschool in Maastricht, waar hij les geeft in onderzoeksmethoden en media-analyse. Mark Pluymaekers is als lector verbonden aan Zuyd Hogeschool in Maastricht. Binnen zijn onderzoeksgroep doet hij onderzoek naar de ontwikkeling van interculturele competenties en de inzet van kunstmatige intelligentie in bedrijfscommunicatie. Eerder schreef hij Overtuigend presenteren.

‘Prettige hoofdstukindeling; ik waardeer in het bijzonder het begin waarbij eerst het belang van kwantitatief onderzoek voor journalisten geschetst wordt en dan 'acht kritische vragen' gesteld worden. Ook het hoofdstuk over opiniepeilingen en (het opzetten van) steekproeven heeft toegevoegde waarde en is in deze vorm nog niet vertegenwoordigd in andere boeken; fijn zijn ook de praktijkvoorbeelden.’ – docent Hogeschool Utrecht, 9 februari 2021

'Een groot probleem in mediaorganisaties is dat journalisten vaak niet met cijfers kunnen omgaan (natuurlijk geldt dat niet voor de economieredactie). Het nieuws wordt veelal aangeleverd in persberichten, peilingen of jaarverslagen. Verslaggevers moeten daar een leesbaar verhaal van maken. Zelfs onderzoeksjournalisten blijken niet altijd te weten hoe ze percentages, balansen en ander kwantitatieve bronnen moeten interpreteren. Daarom is het goed dat in deze uitgave op instructieve wijze wordt uitgelegd hoe de representativiteit van een nieuwsfeit vast te stellen. Puntsgewijs wordt uitgelegd hoe een steekproef te interpreteren, wanneer grafieken een tekst verduidelijken en wat de relatie is tussen feiten en de causaliteit daartussen.' - NBD Biblion, 10 maart 2021