Praktische didactiek voor natuuronderwijs
7e druk | 2012 | Els de Vaan, Jos MarellWe zien graag dat kinderen bij natuuronderwijs op de basisschool natuur, milieu en techniek uit hun eigen leefwereld op een actieve manier leren ontdekken en het belang en de waarde ervan herkennen. Als ze met ‘echte’ materialen en organismen werken, is een voortdurende wisselwerking tussen denken, doen en beleven mogelijk. De betrokkenheid van de kinderen draagt bij aan betekenisgericht en effectief leren. Praktische didactiek voor natuuronderwijs speelt hier op in en sluit daarmee aan bij de Kennisbasis Natuur & Techniek.
Dit boek en de bijbehorende website bieden (toekomstige) leraren handvatten om:
- kinderen de werkwijze te laten ervaren van natuurwetenschap en techniek en resultaten daarvan te leren kennen;
- een onderzoekende en probleemoplossende houding te ontwikkelen;
- leerlingen te leren pendelen tussen de werkelijkheid en hun denkbeelden, zodat inzicht in de natuurlijke en de door mensen gemaakte wereld zich verdiept;
- aandacht en zorg voor natuur en milieu te ontwikkelen en bij te dragen aan duurzame ontwikkeling.
De auteurs geven heldere antwoorden op vragen als: Hoe ontwerp je effectieve leerarrangementen bij Natuur & Techniek, zowel binnen als buiten de klas? Hoe stimuleer je daarbij de brede ontwikkeling van kinderen? En hoe kun je kinderen begeleiden bij onderzoekend/ontdekkend en ontwerpend leren?
Praktische didactiek voor natuuronderwijs omvat drie delen: deel A is een kennismaking met het vakgebied, deel B legt het accent op de dagelijkse praktijk in de klas, en deel C plaatst natuuronderwijs in een breder verband. Zo is er bijvoorbeeld een hoofdstuk over de wisselwerking tussen Natuur & Techniek en taal.
Het docentenmateriaal bij Praktische didactiek voor natuuronderwijs bestaat uit opdrachten, antwoorden, uitwerkingen, Powerpoints, een planningsblad en een lesopzet.
'Het is een praktisch boek waar handvatten worden gegeven om kinderen de werkwijze te laten ervaren van natuurwetenschap en techniek, waarbij het accent ligt op het ontwikkelen van een onderzoekende en probleemoplossende houding.' – JSW, 10 juni 2013
JSW geeft deze uitgave 4 sterren ★★★★ – 10 juni 2013