Unmute

Activerende didactiek voor de online taalles

1e druk | 2020 | Masja Mesie, Alie Kammenga

Unmute | Boek

9789046907757, 72 pagina's
€ 14,95
  • Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken
  • Nieuw! Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
  • Op voorraad

Unmute | E-book

9789046969922, 72 pagina's
€ 14,95
  • Direct toegang tot het studiemateriaal
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken

 

Let op: Dit e-book lees je via Bookshelf

Voor een groot aantal docenten en leerlingen zijn taallessen op afstand verre van ideaal. De online didactische vaardigheden van docenten zijn in de afgelopen periode op de proef gesteld en bij een groot aantal docenten snel ontwikkeld.

Unmute
geeft praktische voorbeelden waarmee het repertoire van taaldocenten op het gebied van online taaldidactiek verder kan worden uitgebreid. Het boek is opgebouwd volgens het vierstappenmodel: starter, kop, romp en staart. Dit is een basismodel voor een goede les.

In het boek wordt een twintigtal werkvormen als bouwstenen voor taallessen beschreven waarbij het betekenisvol leren voorop staat en waar het online werken iets extra’s toevoegt. Alle werkvormen zijn erop gericht om de leerlingen in interactie te activeren en om het leren in beeld te brengen, zonder dat het de docent veel extra voorbereidingstijd kost. De werkvormen kunnen naast een taalmethode worden ingezet, maar ook aanvullend zijn voor docenten die leerlingen laten leren in projecten en leerteams aan grote of geïntegreerde taaltaken. Vaak gaat het bij deze werkvormen om kleine didactische ingrepen waarvoor de docent niet per se een digitaal wonder hoeft te zijn.

Unmute
is geschreven voor docenten Nederlands, NT2 en vreemde talen.

Masja Mesie en Alie Kammenga zijn zeer ervaren taaldocenten en geven al jaren trainingen op het gebied van activerende didactiek, motivatie en differentiatie. Zij verzorgen regelmatig (online) workshops voor docenten vreemde talen en Nederlands/NT2. Masja Mesie en Alie Kammenga zijn als trainer en adviseur werkzaam bij De Talengroep.

'Zowel leerkrachten als leerlingen ervaren een online taalles als verre van ideaal. Toch is er gegarandeerd wat van deze lessen te maken, zo blijkt uit deze uitgave. In dit praktische handboek worden werkvormen beschreven die onder regie van docenten ingezet kunnen worden binnen het onderwijs op afstand. De werkvormen zijn erop gericht om de leerlingen tot interactie te activeren en om het leren in beeld te brengen, zonder dat het heel veel voorbereidingstijd kost. Het boek bestaat uit twintig werkvormen die verdeeld zijn in vier categorieën: starter (opening), kop (check), romp (kern) en staart (afsluiting). De lessen zijn helder en volgens een vast format opgebouwd (voordelen, voor - tijdens - na, tips en variaties) en zijn erg makkelijk uitvoerbaar. Hiernaast bevat het een voorwoord, een inhoudsopgave en een uitgebreide inleiding waarin veel tips voor online leren worden gegeven. Deze uitgave (paperback, iets groter dan A5-formaat) is er eentje zonder poespas en is direct te gebruiken. Geschikt voor leerkrachten en docenten,zowel in het basis-, het voortgezet, het beroeps- en het NT2-onderwijs.' -NBD Biblion, 2 december 2020

'Hoe kun je als docent een goede online taalles geven en organiseren? Hoe houd je je leerlingen actief en bij de les als je op afstand lesgeeft? In het 70 pagina’s tellende boekje Unmute staan twintig werkvormen voor de taallessen waarbij betekenisvol leren voorop staat en waar het online werken iets extra’s toevoegt. Net als bij fysieke lessen wil je bij online lessen de belangstelling van cursisten/leerlingen wekken. Alle in dit boek beschreven werkvormen zijn erop gericht om de cursist/leerling in interactie te activeren en om het leren in beeld te brengen, zonder dat het de docent veel extra voorbereidingstijd kost. De werkvormen zijn naast een taalmethode te gebruiken. Hoe het taalonderwijs er in de toekomst uit gaat zien zal de tijd leren. Verschillende verschijningsvormen nemen toe, blended leren, hybride leren en leertrajecten NT2. Bij het ontwerpen van een nieuw evenwichtig taalprogramma waarbij je naast fysieke taallessen, leerlingen/cursisten plaats- en tijdonafhankelijk laat leren, kunnen de werkvormen uit Unmute goed van pas komen.' De hele recensie kun je hier lezen. NT2 online, februari 2021