Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 1

  • Kaars Sijpesteijn, B. (2018). Taal- en actiekaarten. Praktijkgericht taal leren met aandacht voor autonomie. Les, 36(205), 16-19.
    In het artikel werkt de auteur een aspect van praktijkgericht leren uit, namelijk hoe je de transfer van je les naar de praktijk kunt stimuleren met behulp van taalkaarten of varianten daarvan.

  • Olijhoek, V. & Valk, A. (2016). Reflecteren, oogsten en genieten. Hoe houd ik mijn cursist gemotiveerd? Deel 1. Les, 34(200), 19-21.
    In dit artikel wordt reflecteren gekoppeld aan het grotere geheel. Samen met oogsten en genieten vormt het een onlosmakelijke schakel in het gemotiveerd houden van je cursisten.

  • Verboog, M. (ter perse). NT2-cahier buitenschools leren. Amsterdam: Boom uitgevers.
    De precieze titel is op moment van schrijven nog niet bekend. De auteur geeft tips hoe je buitenschools leren kunt verbinden aan de les.

  • Zijlmans, L. (2014). Lesvaardig. Basisdidactiek NT2. Amsterdam: Boom uitgevers.
    In hoofdstuk 2 van dit boek vind je de elementen van een veilig en rijk leerklimaat. Een van de elementen is het in stand houden van de motivatie.

  • www.kwaliteitsgroep.nl
    De Kwaliteitsgroep Educatie Taal (KET) werkt sinds 2009 aan het verhogen van de inhoudelijke kwaliteit van taaltrajecten. Naar aanleiding van diverse lesobservaties zijn er op de website KET-lessen geplaatst. Dit zijn uitgeschreven casussen van lessen op allerlei gebieden. Het werkklimaat is er een van. Je vindt er een casus waarin cursisten niet op tijd komen. Na de casus zijn er reflectievragen om alleen of met een collega over de casus van gedachten te wisselen.