Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 1

  • Bakker, M. (2015, 1 juli). Leren schrijven met Nieuwsbegrip. Te raadplegen op www.tijdschriftles.nl/inhoud/tijdschrift_artikel/LE-33-0-16/Lerenschrijven-met-Nieuwsbegrip
    Marijke Bakker beschrijft in dit artikel onder meer wat genredidactiek is. Een onderdeel van genredidactiek is dat je als docent aandacht besteedt aan de culturele formele eisen aan gesproken en geschreven teksten en dat je die ook expliciet onderwijst.

  • Hasan, A. (2018). Taal, cultuur en samenleving. Visie en tips van een ervaringsdeskundige. Les, 35(204), 8-10.
    De auteur is psychiater en traumapsychotherapeut en werkt met getraumatiseerde vluchtelingen. In dit artikel geeft hij tips aan docenten.

  • IDTV (producent). (2008). Groeten uit Nederland. 8 korte films voor inburgeraars [dvd]. Amsterdam: IDTV.
    Deze serie korte films is gemaakt voor de campagne Verleden van Nederland. In deel 8 gaan cursisten onderzoeken wat rituelen en symbolen voor hen betekenen. Ze gaan op excursie en spreken erover in de les.

  • Kalsbeek, A. van (2015). Interculturele competenties in het NT2-onderwijs. Auteurskwaliteiten of docentvaardigheden? In B. Bossers (red.), Klassiek vakwerk II. Achtergronden van het NT2-onderwijs. De beste artikelen uit Vakwerk 5-9 (pp. 193-203). Amsterdam: Boom uitgevers.
    In dit artikel beschrijft Alice van Kalsbeek op welke manieren cultuur in leergangen tot uiting komt en geeft ze aan dat docenten over een interculturele competentie moeten beschikken.

  • Kalsbeek, A. van (z.j.). Intercultural competences for foreign language teachers. Te raadplegen op http://intt.uva.nl/binaries/content/assets/subsites/institute-for-dutch-as-a-second-language/map-1/interculturele-competenties-in-het-nt2-onderwijs-auteurskwaliteiten-of-docentvaardigheden.pdf
    In dit artikel beschrijft Alice van Kalsbeek welke competenties een cultureel sensitieve docent beheerst.

  • Thije, J. ten (2018). Interculturele communicatie in én rond de NT2-les. Een collectief wederzijds leerproces. Les, 35(204), 12-16.
    De auteur bespreekt welke aspecten een rol spelen bij interculturele communicatie. Zowel cursisten als docenten spelen hier een belangrijke rol in.

  • Verbruggen, K. (2018). Interculturele communicatie in de NT2-les. Meer aandacht in de NT2-les voor verschillen in cultuur én in taal. Les, 35(204), 4-7.
    In dit artikel bespreekt de auteur drie aandachtspunten van intercultureel NT2-onderwijs: het contact tussen de docent en de cursisten, het contact tussen de cursisten onderling en interculturaliteit in de leerstof en de les.