Geerts, W. & Kralingen, R. van (2016). Handboek voor leraren. Bussum: Coutinho. De auteurs beschrijven in paragraaf 2.3 het belang van leerdoelen en hoe je ze kunt formuleren.
Meijerink, H.P. e.a. (red) (2009). Referentiekader taal en rekenen. Enschede: Doorlopende leerlijnen Taal en Rekenen. Te raadplegen op www.taalenrekenen.nl/referentiekader/rel_doc/referentiekader Dit referentiekader onderscheidt voor taal de niveaus 1F tot 4F. Het wordt gebruikt in het voortgezet onderwijs en mbo.
Zijlmans, L. (2014). Lesvaardig. Basisdidactiek NT2. Amsterdam: Boom uitgevers. Hoofdstuk 3 behandelt de lesvoorbereiding. Het stellen van doelen voor de les is daar een belangrijk onderdeel van.
www.erk.nl Het ERK bestaat uit zes taalniveaus, van de basisgebruiker (A1 en A2), via de onafhankelijke gebruiker (B1 en B2) naar de vaardige gebruiker (C1 en C2).