Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 3

  • Cito. (2008). Raamwerk alfabetisering NT2. Arnhem: Auteur. Te raadplegen op www.cito.nl/onderwijs/volwassen%20educatie/alfabetisering/raamwerk_alfabetisering
    Dit raamwerk is ontwikkeld voor alfabetisering NT2 als aanvulling op het ERK. Alfa A en B zijn onder taalniveau A1, Alfa C loopt parallel aan taalniveau A1.

  • Dalderop, K., Liemberg, E. & Teunisse, F. (red.)  (2002). Raamwerk NT2. De Bilt: Bve raad. Te raadplegen op http://taalunieversum.org/inhoud/nt2-beginnersdoelen/referentiekaders-voor-leertrajecten-nt2
    Het Raamwerk NT2 is een vertaling en bewerking van het ERK, voorzien van voorbeelden uit de NT2-praktijk.

  • Geerts, W. & Kralingen, R. van (2016). Handboek voor leraren. Bussum: Coutinho.
    De auteurs beschrijven in paragraaf 2.3 het belang van leerdoelen en hoe je ze kunt formuleren.

  • Meijerink, H.P.  e.a. (red) (2009). Referentiekader taal en rekenen. Enschede: Doorlopende leerlijnen Taal en Rekenen. Te raadplegen op www.taalenrekenen.nl/referentiekader/rel_doc/referentiekader
    Dit referentiekader onderscheidt voor taal de niveaus 1F tot 4F. Het wordt gebruikt in het voortgezet onderwijs en mbo.

  • Zijlmans, L. (2014). Lesvaardig. Basisdidactiek NT2. Amsterdam: Boom uitgevers.
    Hoofdstuk 3 behandelt de lesvoorbereiding. Het stellen van doelen voor de les is daar een belangrijk onderdeel van.

  • www.erk.nl
    Het ERK bestaat uit zes taalniveaus, van de basisgebruiker (A1 en A2), via de onafhankelijke gebruiker (B1 en B2) naar de vaardige gebruiker (C1 en C2).