Als de muziek er al is
Een nieuw fundament voor muziekonderwijs
1e druk | 2019 | Suzan LutkeDe wereld verandert. De manier waarop jonge mensen in aanraking komen met muziek verandert. Muziek is overal en altijd beschikbaar, via geluid en beeld. Maar de manier waarop we jonge mensen muziekles geven is de afgelopen 200 jaar bijna niet veranderd. En deze traditionele didactiek, gebaseerd op het overdragen van ambachtelijke artistieke vaardigheden, begint te kraken in een tijd waarin jonge mensen veel meer keuzes hebben dan in het verleden.
Wat gebeurt er als we er niet meer vanuit gaan dat de docent de leerling muziek moet leren maken, maar dat de docent de leerling uitdaagt zichzelf muzikaal te ontwikkelen? Wat ‘als de muziek er al is’ in onze leerlingen? Dat is de centrale vraag van dit boek.
Als de muziek er al is wil een lans breken voor een muziekdidactiek en -pedagogiek die past in onze tijd. Het biedt een frisse blik op de wijze waarop jonge mensen muziek leren maken en op de vernieuwing van het muziekonderwijs. In dit boek wisselen theorie en verhalen uit de praktijk elkaar af. Het wil vragen stellen en mogelijke antwoorden geven.
Dit boek is bestemd voor iedereen die te maken heeft met leren musiceren: muziekdocenten, conservatoriumstudenten, leerkrachten in het basisonderwijs, dirigenten, muziekschooldirecteuren en beleidsambtenaren cultuur.
Deze uitgave is alleen als gratis beoordelingsexemplaar te bestellen voor muziekdocenten die lesgeven op een pabo- of lerarenopleiding.
Suzan Lutke is musicus, muziekdocent en onderwijskundige. Zij heeft gewerkt als muziek- en CKV-docent in het voortgezet onderwijs en was docent en onderzoeker methodiek en didactiek aan het Utrechts Conservatorium. Ze heeft een eigen trainings- en adviesbureau voor de kunst- en cultuursector en het onderwijs.
'Veelal wordt bij muziekonderwijs het resultaat centraal gesteld. Mogelijk is dat een oorzaak van het afhaken van veel leerlingen, terwijl ze wel van muziek houden. Door de leerling en het proces centraal te stellen haal je meer uit de leerling en levert het je als docent meer energie op dan het je kost. Als een docent de groepslessen niet als een vorm van bezuiniging beschouwt, maar als een kans om leerlingen van elkaar te laten leren, levert dit nieuwe resultaten op. De muziekdidactiek moet nodig op de schop: van sturende meester, naar ondersteunende coach. Op een heldere manier, met praktische voorbeelden, ondersteund door vakliteratuur en jarenlange ervaring, levert deze visie van musicus, muziekdocente en onderwijskundige Suzan Lutke een uitdagend boekje op voor muziekdocenten, conservatoriumstudenten, leerkrachten in het basisonderwijs, muziekschooldirecteuren en beleidsambtenaren. De meerwaarde van deze didactische aanpak ligt in de leerlinggerichte aanpak en het ontdekken van de eigen muzikale persoonlijkheid.' - NBD Biblion, 5 februari 2020
'Dit boek is bestemd voor iedereen die te maken heeft met leren musiceren: muziekdocenten, conservatoriumstudenten, leerkrachten in het basisonderwijs, dirigenten, muziekschooldirecteuren en beleidsambtenaren cultuur. Ik hoop dat die allen bereid zijn om van de inhoud van dit boek kennis te nemen met een professionele, positiefkritische blik, om te voorkomen, dat 'met het badwater ook het kind wordt weggegooid.' Met dit in het achterhoofd kan ik dit boek van harte aanbevelen.' Ruud Hoogenboom, Katholieke Dirigenten- en Organistenvereniging lente 2020
'Het is een leestip voor iedereen die muziekles geeft. Ook voor vakleerkrachten staan er waardevolle inzichten in. Lutke roept iedereen die muziekles geeft op om te bouwen aan een fundament waarop je je eigen betekenisvolle, leerlinggerichte muziekonderwijs kunt baseren zoals je op een legoplaat met verschillende blokjes een mooie constructie kunt maken. Lutke noemt een paar uitgangspunten waarop de muziekdocent zijn onderwijs kan vormgeven, maar blijft weg van concrete invulling van het onderwijs, dat is aan de docent. De autonomie en eigenheid van de leerling vormen de basis van het fundament... Dit boek sluit aan bij deze tijd, waar muziek weer een plek krijgt in het onderwijs.....' - Tijdschrift De Pyramide