Basisvaardigheden academisch schrijven

1e druk | 2014 | Maartje Goosen, Francien Schoordijk
Ben je docent? | Wil je dit studiemateriaal beoordelen voor gebruik in je lessen, of is het al voorgeschreven? Vraag hier direct je docentexemplaar aan.

Basisvaardigheden academisch schrijven | Boek + website

9789046903926, 192 pagina's Onbeperkt toegang tot website
€ 28,50
  • Gratis verzending vanaf € 20,-
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken
  • Binnen 3 - 4 werkdagen geleverd

Basisvaardigheden academisch schrijven | E-book + website

9789046962749, 192 pagina's Onbeperkt toegang tot het e-book via Bookshelf
€ 28,50
  • Direct toegang tot het studiemateriaal
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken

Basisvaardigheden academisch schrijven | Code voor website

9789046960752 Onbeperkt toegang tot website
€ 7,50
  • Direct toegang tot het online studiemateriaal

!Let op: Hiermee koop je toegang tot het online studiemateriaal. Deze bestelling bevat geen boek. Wil je ook het boek bestellen? Kies dan voor "Boek + website" of "E-book + website"

Veel eerstejaars wo-studenten hebben moeite met het schrijven van academische teksten. Dit komt door lacunes in hun taalverwerving tijdens hun vooropleiding en doordat zij onvoldoende weten wat er van hun schrijfvaardigheid wordt verwacht aan de universiteit. Basisvaardigheden academisch schrijven geeft inzicht in de criteria voor wetenschappelijk schrijven en leert studenten hoe zij hun teksten aan die criteria kunnen laten voldoen.


Basisvaardigheden academisch schrijven loodst studenten (en docenten) door het schrijfproces. Alle aspecten van het schrijven worden behandeld, met verwijzingen voor verdieping. Studenten ontdekken wat er ontbreekt aan hun taal- of schrijfvaardigheid, wat een wetenschappelijke schrijfstijl kenmerkt, welke eisen aan taalvaardigheid worden gesteld, hoe ze efficiënt een academische tekst schrijven en hoe ze een logische structuur opzetten. Daarnaast leren ze bronnen parafraseren, samenhang in teksten aanbrengen en kritisch op eigen schrijfwerk reflecteren. Ook studenten van wie het Nederlands niet de eerste taal is hebben veel baat bij dit boek. Basisvaardigheden academisch schrijven is een echt ‘doe-boek’ met veel oefeningen en een uitgebreide website.

Basisvaardigheden academisch schrijven richt zich op eerstejaars wo-studenten en op wo-bachelorstudenten die een scriptie schrijven, maar ook andere studenten kunnen het boek gebruiken om hun academische schrijfvaardigheid te vergroten.

Maartje Goosen is docent en coördinator van het Scriptorium bij het Language Center van Tilburg University. Francien Schoordijk is docent bij het Instituut voor Nederlands Taalonderwijs en Taaladvies (INTT) van de Universiteit van Amsterdam.

'Basisvaardigheden Academisch Schrijven biedt een korte en bondige handleiding voor het schrijven van een academische tekst. Het boek heeft een logische indeling, die de beginnende academische auteur stap voor stap meeneemt in het schrijfproces. De oefeningen en praktijkvoorbeelden maken de materie tastbaar. De schrijfstijl is toegankelijk, waardoor het snel en gemakkelijk leest. Het biedt behapbare hoofdstukken met verhelderende voorbeelden en leerzame opdrachten voor zowel thuis als in de les.' - Docent Universiteit van Maastricht, oktober 2017

‘Zeer goed. Goede opbouw, koppeling theorie met praktische opdrachten. Combinatie met de website is zeer goed; uitwerking van de opdrachten staan op de website. Veel verwijzing naar extra informatie en uitleg op internet. De diverse onderdelen van het academisch schrijven worden uitgebreid behandeld, één onderdeel per hoofdstuk. Het boek is daarmee ook goed te gebruiken als naslagwerk. Het boek is uitstekend te gebruiken in de colleges 'Beter schrijven' voor studenten die moeite hebben met het schrijven van scripties en werkstukken.’ – docente Universiteit van Amsterdam, 4 januari 2018

‘Zeer informatief, toegankelijk, volledig, plezierig leesbaar. Zeker bruikbaar. Ik vind dit een mooi handvat voor elke WO student.’ – docente Vrije Universiteit Amsterdam, 9 april 2018