Chinees? 'n Makkie! deel 1
2e druk | 2019 | Tin Chau TsuiDe communicatieve taalmethode Chinees? ’n Makkie! is speciaal ontwikkeld voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. Met behulp van deze cursus maken leerlingen op een actieve manier kennis met het Mandarijn Chinees. De methode richt zich op alle vaardigheden. Spreken en luisteren komen uitgebreid aan bod. Maar omdat het leren lezen en schrijven van de karakters een extra uitdaging is, wordt ook daar veel aandacht aan besteed. In de cursus wordt het Hanyu Pinyin gebruikt als ondersteuning. Daardoor kunnen de leerlingen al vrij snel typen en chatten in het Chinees.
De cursus bevat twee leerroutes. Voor degenen die sneller willen kunnen communiceren in het Chinees zijn extra onderdelen in de lessen opgenomen. Deze onderdelen kunnen overgeslagen worden als het Chinees echt ’n makkie moet blijven.
De inhoud van de lessen sluit aan bij de belevingswereld van Nederlandse middelbare scholieren. Thema’s die aan bod komen zijn onder andere kennismaken, huis en familie, eten en drinken, cultuur en vrije tijd. Elke les bevat een dialoog, nieuwe woorden, culturele en taalkundige informatie en oefeningen. Het boek sluit af met een grammaticakatern en woordenlijsten.
Met dit boek maken leerlingen op de middelbare school op een actieve manier kennis met spreek-, lees- en luistervaardigheden van het Mandarijn Chinees.
Je kunt aan de slag met het online studiemateriaal bij dit boek.
// www.coutinho.nl/chineesmakkie1-druk2
- audiomateriaal
- (digitale) oefeningen
- handige bijlagen
Docentenhandleiding
Voor docenten is een docentenhandleiding ontwikkeld. Deze bevat didactische tips en de antwoorden op de oefeningen uit het boek. Je kunt deze bestellen door bovenaan deze pagina op het vakje 'Docentenmateriaal' te klikken.
Voor docenten is ook een gratis document met werkvormen en variaties voor het talenonderwijs beschikbaar. Je kunt dit document hier downloaden.
In de tweede, herziene druk is een leeswijzer voor leerlingen opgenomen waardoor het boek zeer toegankelijk en werkbaar is. Daarnaast is er een grammatica katern toegevoegd achterin het boek. De audio fragmenten zijn allemaal opnieuw opgenomen en er zijn nieuwe woorden toegevoegd aan de lessen. Ook bevat elk hoofdstuk een taalwijzer met informatie over de Chinese taal. Verder is de website uitgebreid met extra oefenmateriaal voor luisteren, uitspraak, schrijven en lezen.
Dr. Tin Chau Tsui is sinoloog en werkt als senior docent Chinees aan Zuyd Hogeschool. In 2004 was hij de eerste docent Chinees in het voortgezet onderwijs in Nederland.
'De inhoud is geüpdatet. De auteur bouwt de cursus Mandarijn Chinees op zijn bekende, op jongeren toegespitste wijze uit, met aandacht voor spreken, luisteren en schrijven. De inhoud van de lessen sluit aan bij de belevingswereld van Nederlandse middelbare scholieren. Thema's die aan bod komen zijn o.a kennismaken, huis en familie, eten en drinken, cultuur en vrije tijd. Elke les bevat een dialoog, nieuwe woorden, culturele en taalkundige informatie en oefeningen. Bevat een grammaticakatern (nieuw!) en woordenlijsten. Aanvullend studiemateriaal is online toegankelijk via de website van de uitgever. Er verscheen ook een docentenhandleiding. Veel opdrachten sluiten aan bij de richtlijnen van de internationale taalvaardigheidstest (HSK) die is ontwikkeld door het ministerie van Onderwijs van de Volksrepubliek China. Ook geschikt voor volwassenenonderwijs. Aangevulde en geactualiseerde herdruk. Vanaf ca. 15 jaar.' - NBD Biblion, 22 mei 2019
‘Er zit een duidelijke structuur in het boek. De onderwerpen spreken aan bij middelbare school leerlingen. Ik vind het goed dat er direct karakters worden gebruikt, dat er niet alleen pinyin wordt geleerd. Het boek is aantrekkelijk vormgegeven. De korte stukjes over cultuur tussen de lesstof door nodigen uit tot gesprek over de Chinese cultuur. Dat hoort ook zeker bij de Chinese taal en cultuurles die ik geef. Ik gebruik dit boek voor 2 vwo, daar sluit het goed bij aan. Het is goed dat er wat extra aanbod van woorden is voor de leerlingen die daar behoefte aan hebben. Het is goed dat er zoveel oefeningen geïntegreerd zijn in het boek. Bij andere methodes maak ik vaak zelf extra oefenbladen voor het schrijven van karakters of zoek ik filmpjes online met voorbeelden van Chinese dialogen. Dit boek biedt al heel veel. Voor het leren van karakters gebruik ik quizlet voor de leerlingen ernaast. En ik maak gebruik van het nieuwe https://chineescultuurplein.nl/ voor een schat aan onderwerpen over China.’ Docent 2 vwo, 9 november 2020