Leidinggeven aan onderzoekende scholen
1e druk | 2014 | Meta Krüger (red.)Opbrengstgericht werken legt binnen scholen een nadruk op meetbare leerprestaties. Maar de leerling van nu heeft ook sociale competenties en een onderzoekende houding nodig. Dat onderstreept de Onderwijsraad in een recent advies. De Kenniskring van het Lectoraat Leiderschap in het Onderwijs van PentaNova vindt dat onderzoeksmatig leiderschap in onderzoekende scholen kan leiden tot onderwijs dat beter is afgestemd op de eisen van de hedendaagse maatschappij. De Kenniskring doet hier al enkele jaren onderzoek naar. Dit boek omschrijft de onderzoeksresultaten tot nu toe en biedt scholen een handreiking voor het beter benutten van data op leerling- en schoolniveau.
Het eerste deel van Leidinggeven aan onderzoekende scholen behandelt het theoretische begrip ‘onderzoeksmatig leiderschap’: wat is dat en wat zijn de effecten ervan voor de school van de 21ste eeuw? Deel II richt zich op de onderzoeksresultaten. Elk hoofdstuk geeft aanbevelingen voor het creëren van een onderzoekende cultuur op school.
Leidinggeven aan onderzoekende scholen is geschikt voor schoolleiders en bestuurders PO en VO, schoolleiders in opleiding en docenten van schoolleidersopleidingen (basisopleidingen en Master Educational Leadership). Maar is ook interessant voor (praktijk)onderzoekers en docenten/studenten master SEN/Leren & innoveren én (academische) lerarenopleidingen.
'(...) vormt zeker een uitgangspunt om als schoolleider met je managementteam en leerkrachten vanuit een onderzoekende houding meer eigenaar te worden van de brede ontwikkeling van de werknemers en leerlingen binnen je school.' – Direct, februari 2014
'(...) een aanrader voor wie zich een beeld wil vormen van het werkterrein en spanningsveld van onderzoekende scholen en factoren om een onderzoekende cultuur te bevorderen. Het biedt het lezerspubliek een wetenschappelijk verantwoorde keuze.' – Tijdschrift voor coaching, mei 2014