Ondernemen en innoveren in zorg en welzijn

Van signaleren naar duurzaam implementeren

3e druk | 2022 | Petra Verhagen, Charlotte Haarsma - den Dekker
Ondernemen en innoveren in zorg en welzijn
Ben je docent? | Wil je dit studiemateriaal beoordelen voor gebruik in je lessen, of is het al voorgeschreven? Vraag hier direct je docentexemplaar aan.

Ondernemen en innoveren in zorg en welzijn | Boek + website

9789046907672, 296 pagina's
Circa
€ 32,50
leverbaar vanaf januari
  • Gratis verzending vanaf € 20,-
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken
  • Binnen 3 - 4 werkdagen geleverd

Als zorg- en welzijnsprofessional moet je ondernemend en innovatief zijn. Het betekent dat je actief en flexibel kunt inspelen op nieuwe ontwikkelingen, nieuwe ideeën opdoet en deze weet te realiseren. Je neemt daartoe zelf initiatieven en werkt nauw samen met belanghebbenden als klanten, financiers en samenwerkingspartners. Ondernemen en innoveren in zorg en welzijn biedt een stevige basis voor het eigen maken van deze vaardigheden.

In Ondernemen en innoveren in zorg en welzijn staan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen centraal, zoals opgesteld door de Verenigde Naties. Vanuit deze doelen leer je als (toekomstige) professional nieuwe kansen te signaleren, deze te vertalen naar een nieuw en verbeterd aanbod, de dialoog te voeren met de belanghebbenden, een businessplan te schrijven en te presenteren én dit plan effectief te implementeren en evalueren. Elk hoofdstuk bevat leerdoelen, een casus, inspirerende praktijkvoorbeelden, een theoretische onderbouwing en een samenvatting. De ondersteunende website biedt praktijkopdrachten, voorbeelddocumenten en verwijzingen naar diverse interessante bronnen.

Ondernemen en innoveren in zorg en welzijn is geschreven voor studenten van de hogere sociale studies en gezondheidszorgopleidingen. Daarnaast kan het gebruikt worden door professionals en vrijwilligers in zorg en welzijn.

In deze geheel geactualiseerde derde druk is er naast de focus op de Duurzame Ontwikkelingsdoelen veel aandacht voor ‘goed ondernemerschap’. De informatie over samenwerkingsvormen en ondernemingsvormen is geactualiseerd. De klantanalyse is uitgebreid met het concept ‘klantreis’ en met het werken met (klant)persona’s. Ook worden nieuwe voorbeelden en alternatieve methoden aangeboden om sociale impact te meten. De praktijkvoorbeelden van organisaties en initiatieven zijn geactualiseerd.

Petra Verhagen is socioloog. Zij was lange tijd als docent en ontwikkelaar werkzaam bij de HAN University of Applied Sciences op het gebied van kwaliteit en beleid, innovatie, (sociaal) ondernemerschap en diversiteit. Petra is succesvol auteur van diverse studieboeken bij Uitgeverij Coutinho.

Charlotte Haarsma-den Dekker is fiscaal jurist in de internationale praktijk bij Loyens & Loeff.