Voor een goede zaak

Sociaal ondernemen in theorie en praktijk

1e druk | 2015 | Marianne Dagevos, Jiske Kiers, Jillis Kors, Petra Verhagen
Ben je docent? | Wil je dit studiemateriaal beoordelen voor gebruik in je lessen, of is het al voorgeschreven? Vraag hier direct je docentexemplaar aan.

Voor een goede zaak | Boek + website

9789046904565, 334 pagina's Onbeperkt toegang tot website
€ 40,50
  • Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken
  • Nieuw! Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
  • Op voorraad

Voor een goede zaak | Code voor website

9789046963258 Onbeperkt toegang tot website
€ 10,95
  • Direct toegang tot het online studiemateriaal

Let op: Hiermee koop je toegang tot het online studiemateriaal. Deze bestelling bevat geen boek. Wil je ook het boek bestellen? Kies dan voor "Boek + website" of "E-book + website"

Voor een goede zaak | E-book + website

9789046963104, 334 pagina's Onbeperkt toegang tot het e-book via Bookshelf
€ 40,50
  • Direct toegang tot het studiemateriaal
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken

 

Let op: Dit e-book lees je via Bookshelf

In een tijd van complexe vraagstukken en maatschappelijke verschuivingen, zijn mensen nodig die nieuwe realiteiten creëren. Ondernemende mensen met frisse ideeën, durf om grote thema’s aan te pakken, die uitdagende missies formuleren en mensen met elkaar verbinden. Sociaal ondernemers zijn zulke mensen; netwerkers op het breukvlak van business en maatschappij. Bij sociaal ondernemen vallen businessinnovatie en sociale innovatie samen. Het sluit aan bij nieuwe visies op zaken doen, de opmars van nieuwe businessmodellen en de organisatie van communities en crowds. Sociaal ondernemers streven naar betekenisvol leven en werken, naar maatschappelijke waarde en een positieve impact op mens en milieu.

Voor een goede zaak is het eerste boek in het Nederlands met een uitgebreid overzicht van de stand van zaken van sociaal ondernemen en een samenhangende bespreking van theorie en praktijk. Sociaal ondernemen komt aan bod in de volle breedte: de Nederlandse maatschappelijke context, internationale ontwikkelingen, de bedrijfsvoering (management, marketing, financiering en impactmeting) en de overvloed aan resources waaruit sociaal ondernemingen kunnen putten. Dit alles geïllustreerd met veel inspirerende voorbeelden uit binnen- en buitenland. Het boek besluit met een typologie en een uitnodiging tot nader onderzoek.

Voor een goede zaak is geschikt voor studenten aan sociale en economische opleidingen op hbo- en wo-niveau. Daarnaast is deze uitgave interessant voor ondernemers en beleidsmedewerkers.
Marianne Dagevos is zelfstandig onderzoeker, tekstschrijver en gastdocent, gespecialiseerd in sociaal ondernemerschap en maatschappelijke vernieuwing. Jiske Kiers is master Global Business and Stakeholder Management (EUR). Ze deed onderzoek naar typen sociaal ondernemingen in Nederland. Jillis Kors is socioloog en docent/onderzoeker bij Saxion Hogeschool. Hij is voorzitter van SROI Netwerk voor Nederland. Petra Verhagen is socioloog en docent bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Zij schreef eerder: Kwaliteit met beleid, basisboek voor sociale studies en Ondernemen en innoveren in zorg en welzijn, van signaal naar succesverhaal.

"Begin april kwam de Raad met zijn advies over sociale ondernemingen, met onder meer de wens dat er in het onderwijs meer aandacht zou komen voor het fenomeen. Nog geen week later lag daar Voor een goede zaak. Sociaal ondernemen in theorie en praktijk van Marianne Dagevos e.a., een prima leerboek over sociaal ondernemen. [...] Tegelijkertijd is het meer dan een leerboek, doordat het de discussie over sociaal ondernemen in Nederland een impuls geeft, ook door nieuwe benaderingen te introduceren. [...] En eh, had ik al gezegd dat het boek barstensvol mooie voorbeelden staat en zo lekker geschreven is?" -Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken, zomer 2015

Lees hier het hele artikel.