Voor een goede zaak
Sociaal ondernemen in theorie en praktijk
1e druk | 2015 | Marianne Dagevos, Jiske Kiers, Jillis Kors, Petra VerhagenIn een tijd van complexe vraagstukken en maatschappelijke verschuivingen, zijn mensen nodig die nieuwe realiteiten creëren. Ondernemende mensen met frisse ideeën, durf om grote thema’s aan te pakken, die uitdagende missies formuleren en mensen met elkaar verbinden. Sociaal ondernemers zijn zulke mensen; netwerkers op het breukvlak van business en maatschappij. Bij sociaal ondernemen vallen businessinnovatie en sociale innovatie samen. Het sluit aan bij nieuwe visies op zaken doen, de opmars van nieuwe businessmodellen en de organisatie van communities en crowds. Sociaal ondernemers streven naar betekenisvol leven en werken, naar maatschappelijke waarde en een positieve impact op mens en milieu.
Voor een goede zaak is het eerste boek in het Nederlands met een uitgebreid overzicht van de stand van zaken van sociaal ondernemen en een samenhangende bespreking van theorie en praktijk. Sociaal ondernemen komt aan bod in de volle breedte: de Nederlandse maatschappelijke context, internationale ontwikkelingen, de bedrijfsvoering (management, marketing, financiering en impactmeting) en de overvloed aan resources waaruit sociaal ondernemingen kunnen putten. Dit alles geïllustreerd met veel inspirerende voorbeelden uit binnen- en buitenland. Het boek besluit met een typologie en een uitnodiging tot nader onderzoek.
Voor een goede zaak is geschikt voor studenten aan sociale en economische opleidingen op hbo- en wo-niveau. Daarnaast is deze uitgave interessant voor ondernemers en beleidsmedewerkers."Begin april kwam de Raad met zijn advies over sociale ondernemingen, met onder meer de wens dat er in het onderwijs meer aandacht zou komen voor het fenomeen. Nog geen week later lag daar Voor een goede zaak. Sociaal ondernemen in theorie en praktijk van Marianne Dagevos e.a., een prima leerboek over sociaal ondernemen. [...] Tegelijkertijd is het meer dan een leerboek, doordat het de discussie over sociaal ondernemen in Nederland een impuls geeft, ook door nieuwe benaderingen te introduceren. [...] En eh, had ik al gezegd dat het boek barstensvol mooie voorbeelden staat en zo lekker geschreven is?" -Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken, zomer 2015