Reflecteren
Leren van je ervaringen als professional
2e druk | 2017 | Marie-José GeenenBij reflecteren staat 'leren van je ervaringen' centraal. Reflecteren helpt bij het ontwikkelen van beroepsvaardigheden. In breder verband kan reflectie bijdragen aan professionalisering van beroepen en beroepsgroepen omdat het kan leiden tot nieuwe kennis en inzichten. Dit boek leert studenten en professionals wat reflecteren inhoudt, waarom het belangrijk is en op welke manieren reflectie plaats kan vinden.
Reflecteren geeft basiskennis over reflecteren en legt hierbij verbanden met theoretische achtergronden uit de filosofie en psychologie. Theorie wordt afgewisseld met aansprekende praktijkvoorbeelden en persoonlijke verhalen. Het boek bespreekt de basisvaardigheden die nodig zijn om te kunnen reflecteren en reikt handige instrumenten aan om deze vaardigheden te leren. Het praktische laatste deel bevat zowel individuele als groepsopdrachten.
Reflecteren biedt theorie en opdrachten op zowel instap- als verdiepingsniveau en kan tijdens de volledige studie worden gebruikt.
Voor wie?
Het boek is geschikt voor studenten van de sociale studies, opleidingen in de gezondheidszorg, juridische opleidingen en studies gericht op (integrale) veiligheid. Tevens richt de uitgave zich op professionals in de zorg en welzijn, het (sociaal)juridisch en veiligheidsdomein.
Reflecteren is de herziene uitgave van het succesvolle studieboek uit 2010. De uitgave is aangepast op grond van actuele maatschappelijke ontwikkelingen en nieuwe inzichten. Ook is er meer diversiteit gebracht in de voorbeeldverhalen van studenten, waardoor de inhoud nog beter aansluit bij opleidingen in zorg en welzijn en bij pedagogische, juridische en creatieve studies.
Voor docenten die het boek Reflecteren verplicht voorschrijven in hun onderwijs, is gratis docentenmateriaal beschikbaar. Dit materiaal bestaat uit:
- een docentenhandleiding
- vier PowerPointpresentaties.
Marie-José Geenen is docent-onderzoeker in het hoger onderwijs. Zij was docent en supervisor bij de bacheloropleiding Social Work en tot 2024 hogeschoolhoofddocent bij de opleiding Master Forensisch Sociale Professional van de Hogeschool Utrecht. Als onderzoeker bij het lectoraat Werken in Justitieel Kader van de Hogeschool Utrecht houdt zij zich op dit moment met name bezig met kennis, houding en vaardigheden die van belang zijn voor het werken in het forensisch sociale domein.
De reflectiemethodiek mag zich verheugen over dit mooie ingebonden verzorgd uitgegeven werk met behalve theorie en praktijk ook oefeningen. - NBD Biblion, 9-8-2017