Melisse, R. (2014). Activerende didactiek: meerwaarde voor leerling en leraar. Sardes Speciale Editie, 2014(14), 18-20. Deze speciale editie van Sardes laat in verschillende artikelen zien hoe een goede of effectieve leraar werkt, zowel bekeken vanuit onderzoek als vanuit het handelen van ‘echte’ leraren.
Verboog, M. & Gunawan, D. (2007). Taal leren op maat. Effectief lesgeven aan NT2-cursisten. Bussum: Coutinho. Hoofdstuk 5 gaat in op de verschillende rollen die je als docent vervult.
Zijlmans, L. (2014). Lesvaardig. Basisdidactiek NT2. Amsterdam: Boom uitgevers. In hoofdstuk 2 beschrijft Lidy Zijlmans wat de rol van de docent is en hoe je die kunt invullen.
www.teachertoolkit.co.uk Een website van Ross Morrison McGill, bekend onderwijsgezicht in Groot-Brittannië, waar je kenmerken van effectieve docenten vindt.