Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 5

  • Borgesius, M. & Fuhri Snethlage, K. (2015). De sleutel ligt bij de taalaanbieder. Rond de tafel over vrijwilligers en Nt2. Les, 33(194), 10-13.
    Verslag van een rondetafelgesprek over de inzet van vrijwilligers: wat zijn hun taken, wat zijn randvoorwaarden om goed te kunnen werken en hoe worden de activiteiten van professionele NT2-docenten en vrijwilligers afgebakend?

  • Elderenbosch, M. (2016). Door dezelfde hoepel, maar op een eigen manier. In welke rol zijn taalvrijwilligers van toegevoegde waarde? Les, 34(200), 33-35.
    Dit artikel geeft informatie over een project waarin is onderzocht in welke rollen een vrijwilliger een meerwaarde heeft voor een volwassen eerste- en/of tweedetaalleerder.

  • Olijhoek, V. & Valk, A. (2017). NT2-cahier differentiëren. In tien stappen naar gedifferentieerd lesgeven in een heterogene NT2-groep. Amsterdam: Boom uitgevers.
    In dit cahier kun je meer lezen over de mogelijke taken en verantwoordelijkheden van klassenassistenten.

  • Olijhoek, V. & Valk, A. (2016). Taalprikkels. Korte activiteiten voor elke taalles. Bussum: Coutinho.
    Dit boek bevat allerlei korte taalactiviteiten, zoals spelletjes. Ze zijn te gebruiken in de NT2-les, maar ook de taalcoach kan er inspiratie uit opdoen.

  • www.hetbegintmettaal.nl
    Het Begint met Taal is een landelijk platform voor taalcoaching aan migranten. Op de website is veel informatie te vinden. Je kunt er onder andere materiaal downloaden, je kunt je aanmelden voor trainingen en er is een mogelijkheid tot e-learning.

  • www.tijdschriftles.nl
    Nummer 194 (jaargang 33 uit 2015) van tijdschrift Les is geheel gewijd aan de rol van vrijwilligers in het NT2/NT1-onderwijs.