Bossers, B. (2016). Bijblijven, beter worden. B4. Les, 34(198), 32-34. Amsterdam: Boom uitgevers. In dit artikel beschrijft Bart Bossers op welke manieren je er zelf aan kunt werken om beter te worden in je vak als NT2-docent.
Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal (2017). Competentieprofiel & Certificering van docenten NT2. Te raadplegen op https://bvnt2.org/certificering-scholing/certificering-evc-assessment (scroll naar ‘BVNT2 competentieprofiel 2017’) In het competentieprofiel wordt het vak van NT2-docent in tien basiscompetenties en een aantal specialistische competenties opgedeeld. Je vindt er een beschrijving van deze competenties en een nadere uitwerking.
Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal (2017). Handleiding procedure en portfolio ‘Competent NT2-docent’. Te raadplegen op https://bvnt2.org/certificering-scholing/certificering-evc-assessment scroll naar ‘Handleiding bekwaamheidsportfolio’) In het portfolio dat bij het competentieprofiel hoort, vind je de competenties terug met een zelfevaluatie per competentie.
Drijkoningen, J. (2018). Tandwielen van verandering. De complexiteit van professionele ontwikkeling van NT2-leerkrachten. Les, 36(205), 32-36. In dit artikel doet de auteur verslag van haar onderzoek naar hoe de professionele ontwikkeling van NT2-docenten verloopt. Ze onderscheidt zes tandwielen van verandering, waaronder samenwerking of interactie met collega’s en experimenteren of zaken in de praktijk uitproberen.