Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 5

  • Bossers, B. (2016). Bijblijven, beter worden. B4. Les, 34(198), 32-34. Amsterdam: Boom uitgevers.
    In dit artikel beschrijft Bart Bossers op welke manieren je er zelf aan kunt werken om beter te worden in je vak als NT2-docent.

  • Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal (2017). Competentieprofiel & Certificering van docenten NT2. Te raadplegen op https://bvnt2.org/certificering-scholing/certificering-evc-assessment (scroll naar ‘BVNT2 competentieprofiel 2017’)
    In het competentieprofiel wordt het vak van NT2-docent in tien basiscompetenties en een aantal specialistische competenties opgedeeld. Je vindt er een beschrijving van deze competenties en een nadere uitwerking.

  • Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal (2017). Handleiding procedure en portfolio ‘Competent NT2-docent’. Te raadplegen op https://bvnt2.org/certificering-scholing/certificering-evc-assessment scroll naar ‘Handleiding bekwaamheidsportfolio’)
    In het portfolio dat bij het competentieprofiel hoort, vind je de competenties terug met een zelfevaluatie per competentie.

  • Drijkoningen, J. (2018). Tandwielen van verandering. De complexiteit van professionele ontwikkeling van NT2-leerkrachten. Les, 36(205), 32-36.
    In dit artikel doet de auteur verslag van haar onderzoek naar hoe de professionele ontwikkeling van NT2-docenten verloopt. Ze onderscheidt zes tandwielen van verandering, waaronder samenwerking of interactie met collega’s en experimenteren of zaken in de praktijk uitproberen.