De leergierige professional: nooit klaar met leren
Wie als professional wil blijven groeien, moet niet alleen nieuwe kennis opdoen op zijn vakgebied, maar ook persoonlijke vaardigheden ontwikkelen. “Samenwerken met anderen, leren waar je blinde vlekken liggen of je grenzen kunnen aangeven. Die vaardigheden vallen ook onder leren.”
Marie-José Geenen schrijft in De leergierige professional over de veelzijdigheid van leren. Het boekje biedt een basisoriëntatie voor iedereen die beter wil begrijpen wat leren inhoudt. Het richt zich op professionals en studenten, maar zeker ook op docenten. “Ook zij hebben vaak weinig tijd om zich grondig te verdiepen in leerprocessen. Dit compacte boekje biedt hen een scala aan ideeën.”


Belang van een lerende houding
Juist voor professionals die met mensen werken is een lerende, reflectieve houding onmisbaar, vindt Geenen. “Je komt veel tegen, geen situatie is hetzelfde. Daardoor doe je ideeën op, die je misschien wilt toetsen of uitproberen. Bovendien raakt dit werk je zowel cognitief als emotioneel. Dat vraagt om continue afstemming op jezelf en op de ander. Om je werk goed te kunnen doen en om zelf gezond te blijven, zijn leren en reflecteren essentieel.”
“Bewust leren is effectiever”
Geenen ziet dat de wens om te leren vaak van nature aanwezig is. “Mensen die vastlopen in hun werk, zoeken vanzelf naar manieren om het de volgende keer anders te doen,” legt ze uit. Toch constateert ze dat veel opgedane kennis weer verloren gaat. Dat komt volgens haar doordat mensen zich onvoldoende bewust zijn van wát ze leren en hóe ze leren.
“De crux van écht leren zit in de bewustwording,” benadrukt ze. “Wie bewust leert, wordt alerter op zijn eigen leerproces en dat van anderen. Bewust leren zorgt ervoor dat je beter gebruikmaakt van de opgedane kennis.”
Leerklimaat creëren
Geenen vindt het daarom belangrijk om op de werkvloer een leerklimaat te creëren waarin mensen, maar ook organisaties, bewust kunnen leren. “Vaak rennen professionals de benen onder hun kont vandaan en is er amper tijd om dingen te laten indalen. De leergierige professional biedt meer inzicht in het belang van leren en moedigt aan om er tijd en ruimte voor vrij te maken. Je kan leren op de werkvloer bijvoorbeeld faciliteren door intervisie of supervisie. De kwaliteit van het leren neemt dan toe.”
“Praat over fouten en successen”
Geenen is groot voorstander van het creëren van een positief leerklimaat, een context waarin open gesproken wordt over fouten en successen. “Je stimuleert het leerproces enorm door daarop te reflecteren. Waarom ging het goed of fout, wat kunnen we ervan leren? Als je in zo’n context werkt, word je automatisch ook als individu gestimuleerd om te leren.”
Altijd leergierig blijven
Geenen hoopt dat De leergierige professional mensen prikkelt om over leren en reflecteren na te denken en dat meer te gaan doen. Wie de diepte in wil, of meer praktisch aan de slag wil, verwijst ze naar de uitgebreide bronnenlijst achterin. “Dat is ook de intentie van dit boekje. Als een onderwerp je interesseert, bijvoorbeeld leren in teams of leren door feedback, ga er dan meer over lezen.”
“Ik hoop dat de lezer uit het boekje oppikt hoe veelzijdig leren is,” zegt Geenen. “Het is breder dan de meeste mensen denken. Je leert niet alleen door te doen, een training te volgen of een studieboek te lezen. Er zijn verschillende niveaus en manieren van leren. Dat kan individueel, maar ook als team.”
Tot slot wijst ze erop dat leren nooit ophoudt. “Er is geen eindstation, zo van: ‘nu ben ik klaar met leren’. Ik sta aan het eind van mijn carrière en ik kan nog heel veel leren!”
-------------------------------------------------------------------------------------
Marie-José Geenen is docent-onderzoeker in het hoger onderwijs. Als onderzoeker bij het lectoraat Werken in Justitieel Kader van de Hogeschool Utrecht houdt zij zich op dit moment met name bezig met kennis, houding en vaardigheden die van belang zijn voor het werken in het forensisch sociale domein. Eerder schreef ze het bekende boek Reflecteren, waarvan in 2025 een herziening verschijnt.