Een onderzoekende houding

Werken aan professionele ontwikkeling

1e druk | 2016 | Maaike van den Herik, Arnout Schuitema
Ben je docent? | Wil je dit studiemateriaal beoordelen voor gebruik in je lessen, of is het al voorgeschreven? Vraag hier direct je docentexemplaar aan.

Een onderzoekende houding | Boek + website

9789046905319, 125 pagina's Onbeperkt toegang tot website
€ 18,95
  • Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken
  • Nieuw! Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
  • Op voorraad

Een onderzoekende houding | E-book + website

9789046963708, 125 pagina's Onbeperkt toegang tot het e-book via Bookshelf
€ 18,95
  • Direct toegang tot het studiemateriaal
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken

 

Let op: Dit e-book lees je via Bookshelf

Het doen van onderzoek is een vast onderdeel van curricula van lerarenopleidingen en sociale studies. Inmiddels is er ook veel aandacht voor het ontwikkelen van een onderzoekende houding. Hbo-professionals moeten immers kritisch kunnen redeneren en argumenteren, zaken vanuit verschillende perspectieven kunnen bekijken en om kunnen gaan met complexe, soms tegenstrijdige informatie.

Het boek Een onderzoekende houding geeft handvatten voor het aanleren van een onderzoekende houding. Hiervoor is veel oefening en doorzettingsvermogen nodig. Dit boek ondersteunt studenten hierin, door de toegankelijke schrijfstijl en praktijkgerichte oefeningen. De belangrijkste kenmerken van de onderzoekende houding komen aan de orde, waaronder opmerkzaam, nieuwsgierig, bedachtzaam en kritisch zijn. Naast de oefeningen is een zelfscan beschikbaar voor het volgen van de eigen ontwikkeling en het bepalen van doelen.

Een onderzoekende houding is bedoeld voor studenten in de beginfase van educatieve en sociale studies in het hoger onderwijs.

Maaike van den Herik en Arnout Schuitema houden zich binnen lerarenopleidingen en bij sociale studies onder andere bezig met leerlijnen praktijkonderzoek en de ontwikkeling en implementatie van programma’s rond de onderzoekende houding.