
Sociale studies
Professionals in het sociaal domein staan vaak voor complexe vraagstukken. Hoe profileer je jezelf binnen het sociaal werk? Hoe maak je gebruik van de professionele ruimte en sluit je aan bij de specifieke vraag van de cliënt? Hoe zet je praktijkonderzoek op een creatieve manier in en ontwerp je oplossingen passend bij de situatie? En hoe ondersteun je je cliënten in deze digitale samenleving? Voorbeelden van vragen waar je als sociaal professional mee te maken krijgt. De uitgaven van Coutinho geven antwoord op deze vragen en bereiden de (aankomend) sociaal professional voor op het werken in deze belangrijke sector.
-
Reflecteren
-
Ondertitel : Leren van je ervaringen als professional
-
Druk : 2e drukVerschijningsjaar : 2017
Bij reflecteren staat 'leren van je ervaringen' centraal. Reflecteren helpt bij het ontwikkelen van beroepsvaardigheden. In breder verband kan reflectie bijdragen aan professionalisering van beroepen en beroepsgroepen omdat het kan leiden tot nieuwe kennis en inzichten. Dit boek leert studenten en professionals wat reflecteren inhoudt, waarom het belangrijk is en op welke manieren reflectie plaats kan vinden.
Bekijk product -
-
Een onderzoekende houding
-
Ondertitel : Werken aan professionele ontwikkeling
-
Druk : 1e drukVerschijningsjaar : 2016
Een onderzoekende houding geeft handvatten voor het aanleren van een onderzoekende houding. Hbo-professionals moeten kritisch kunnen redeneren en argumenteren, zaken vanuit verschillende perspectieven kunnen bekijken en om kunnen gaan met complexe, soms tegenstrijdige informatie. De belangrijkste kenmerken van de onderzoekende houding komen aan de orde, waaronder opmerkzaam, nieuwsgierig, bedachtzaam en kritisch zijn.
Bekijk product -
-
Gespreksvoering in groepen
-
Ondertitel : Succesvol deelnemen aan gesprekken in zorg en welzijn
-
Druk : 1e drukVerschijningsjaar : 2015
Professionals in zorg en welzijn voeren regelmatig gesprekken in groepen, bijvoorbeeld gesprekken met cliënten en hun netwerk of gesprekken met vrijwilligers en mantelzorgers. Ook gesprekken tussen professionals onderling vinden steeds vaker in teamverband plaats. Een gesprek in een groep of team h…
Bekijk product -
-
Vaardigheden voor het samenwerken in teams
-
Druk : 1e drukVerschijningsjaar : 2015
Werken in teams is helemaal van nu. Meer dan ooit moeten medewerkers met elkaar communiceren en samenwerken. De nadruk ligt op het verbeteren van de effectiviteit van die samenwerking en op de interpersoonlijke aspecten van samenwerken. Dat geldt bijvoorbeeld in zorg en welzijn waar sterk wordt inge…
Bekijk product -