Handboek doeltaaldidactiek

Taalverwerving en doeltaal-leertaal

1e druk | 2024 | Sebastiaan Dönszelmann
Ben je docent? | Wil je dit studiemateriaal beoordelen voor gebruik in je lessen, of is het al voorgeschreven? Vraag hier direct je docentexemplaar aan.

Handboek doeltaaldidactiek | Boek + website

9789046909164, 271 pagina's Onbeperkt toegang tot website
€ 34,95
  • Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken
  • Nieuw! Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
  • Op voorraad

Handboek doeltaaldidactiek | E-book + website

9789046973523, 271 pagina's Onbeperkt toegang tot het e-book via Bookshelf
€ 34,95
  • Direct toegang tot het studiemateriaal
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken

 

Let op: Dit e-book lees je via Bookshelf

Het klinkt zo vanzelfsprekend: de doeltaal gebruiken om leerlingen een vreemde taal effectiever te laten leren. Alleen: werkt het wel zo? Wordt er wel automatisch meer geleerd wanneer de docent de doeltaal inzet? Ja en nee. Het gaat namelijk niet om de kwantiteit van het doeltaalgebruik, maar om de kwaliteit: wanneer de docent de doeltaal bewust en didactisch verantwoord aanwendt, ontstaat er veel leerpotentieel. Handboek doeltaaldidactiek biedt docenten een naslagwerk dat de kern van de tweede-taalverwervingstheorie uiteenzet, aanvult met nieuwe inzichten, en dat geheel koppelt aan het gebruik van de doeltaal als didactisch instrument: doeltaal-leertaal.

Het handboek start met een overzichtelijke weergave van de belangrijkste theorieën uit de vreemdetalendidactiek: het taaldidactisch fundament. In vier themahoofdstukken worden vervolgens praktische didactische handreikingen gedaan om de doeltaal te gebruiken, telkens voorzien van onderbouwing, uitleg, lesideeën en vele voorbeelden. Elk hoofdstuk wordt ingeleid door een praktijkcasus die als rode draad terugkeert, veelvuldig aangevuld met illustraties uit de lespraktijk van vreemdetalendocenten. Er is bovendien aandacht voor doeltaalgebruik in specifieke onderwijssituaties, zoals NT2-onderwijs en het tweetalig onderwijs. Het boek sluit af met concrete aanwijzingen om doeltaal-leertaal stapsgewijs in de onderwijspraktijk te implementeren. Bij dit boek hoort een website met ondersteunend materiaal.

Handboek doeltaaldidactiek is geschreven voor aankomende en ervaren docenten die het taalleerproces van hun leerlingen willen versterken door middel van een effectief doeltaalgebruik, in verschillende onderwijscontexten zoals het voortgezet onderwijs, het beroepsonderwijs en de NT2-klas.

Je kunt hier de hand-out bekijken van de boekpresentatie op 5 april 2024 van het Handboek Doeltaaldidactiek.

----------------------------------------------------------------------------------------

Blog over doeltaaldidactiek: Pas als je het ziet…, dan zie je het

Als je wilt dat leerlingen iets leren van de aanwezigheid van de doeltaal in het klaslokaal, dan ontkom je er niet aan een flinke portie didactiek toe te voegen aan het doeltaalgebruik,  wat wil ik mijn leerlingen leren met de doeltaalinteractie en hoe bereik ik dat? Sebastiaan Dönszelmann schreef een blog over doeltaaldidactiek voor de Vrije Universiteit Amsterdam. Lees blog>

Sebastiaan Dönszelmann is vakdidacticus, trainer en docentenopleider. Hij deed onderzoek naar effectief doeltaalgebruik en naar de didactische ontwikkeling van docenten, en promoveerde in 2019 op dat onderwerp. In Nederland geldt Sebastiaan als dé expert op het gebied van doeltaaldidactiek. Hij is een van de redacteuren en medeauteur van het Handboek vreemdetalendidactiek