Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context
Van startbekwaam naar stadsbekwaam
1e druk | 2016 | Ruben Fukkink, Ron OostdamIn de onderwijswereld komt er steeds meer aandacht voor urban education, oftewel onderwijs en opvoeding in een stedelijke context. Werken in de stad vraagt om specifieke onderwijs- en opvoedingsvaardigheden. Leraren en pedagogen in opleiding moeten niet alleen startbekwaam, maar ook stadsbekwaam worden opgeleid. Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context komt tegemoet aan deze vraag.
Het boek vertaalt inleidende en verdiepende theorie naar praktijkgerichte situaties in een Nederlandse context. Dit middels een samenspel van onderwijskundige en sociologische inzichten in opvoeding en onderwijs. Daarbij worden zowel de negatieve als de positieve kanten belicht van het werken op school en binnen het gezin in grote steden. In het eerste deel van Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context typeren verschillende auteurs, elk met eigen praktijkervaringen, het begrip ‘onderwijs en opvoeding in de grote stad’. Het tweede deel gaat in op de rol van de pedagogische professional en omschrijft beroepscontexten, kennis, attitudes en vaardigheden. Samenwerking in de stedelijke praktijk, met kinderen, ouders, collega’s en andere organisaties, komen in het derde deel aan bod.
Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context maakt maatwerk mogelijk voor studenten aan eerste- en tweedegraads lerarenopleidingen, (universitaire) pabo’s en pedagogische en sociale opleidingen op HBO- en WO-niveau. Dit boek is ook interessant voor professionals werkzaam in het onderwijs, in de sociale sector en bij onderwijsdiensten.
ERRATUM bij Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context - Van startbekwaam naar stadsbekwaam
Op pagina 92-93 van het boek zijn helaas de verkeerde figuren afgebeeld. De juiste figuren vindt u hier.
In het tijdschrift Van 12 tot 18 is een special verschenen over Urban Education, geschreven door Ruben Fukkink en Ron Oostdam.
Voor welke uitdagingen staan professionals die werken in de (grote) stad? En welke specifieke kennis en vaardigheden hebben pedagogen en leerkrachten nodig in een stedelijke omgeving?
Klik hier om de special te lezen.
'Met bijdragen van veertig pedagogen, onderwijskundigen, sociologen en filosofen is het boek een toonbeeld van superdiversiteit. Het besteedt aandacht aan onder andere segregatie, ouderparticipatie en burgerschapsvorming, en daarnaast aan wetenschap en techniek, het jonge kind en meertaligheid. De bundel is bedoeld voor aanstaande leraren en social workers, maar is ook voor ervaren professionals een waardevol naslagwerk. De auteurs beschrijven meer dan alleen basale didactische en pedagogische vaardigheden: ze dagen uit om op basis van theoretische inzichten en casussen anders aan te kijken tegen de beroepspraktijk en maatschappelijke discussies.' - Didactief, nummer 6 2017
‘Het handboek is zeer interessant! Mooie indeling en makkelijk te lezen. Mooie voorbeelden uit de praktijk en koppeling naar de theorie. Korte samenvatting van de hoofdstukken. Onze studenten werken op hun stagescholen met een diverse groep kinderen en ouders die Almere en omgeving rijk is. Studenten zijn vaak op zoek naar antwoorden op specifieke vragen die context afhankelijk zijn. Dit handboek geeft inzicht in wat de "grote" stad op het gebied van onderwijs en opvoeding kan betekenen voor kinderen, ouders en professionals.’ – Hogeschooldocent Windesheim, 10 april 2020