Actief met taalvaardigheid

Werken met literaire genres in de klas

1e druk | 2015 | Françoise Lucas
Ben je docent? | Wil je dit studiemateriaal beoordelen voor gebruik in je lessen, of is het al voorgeschreven? Vraag hier direct je docentexemplaar aan.

Actief met taalvaardigheid | Boek

9789046904992, 172 pagina's
€ 26,95
  • Gratis verzending vanaf € 20,-
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken
  • Binnen 3 - 4 werkdagen geleverd

Actief met taalvaardigheid | E-book

9789046963371, 172 pagina's Onbeperkt toegang tot het e-book via Bookshelf
€ 26,95
  • Direct toegang tot het studiemateriaal
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken

Actief met taalvaardigheid is een praktisch werkvormenboek waar de (aankomend) docent MVT en NT2 gelijk mee aan de slag kan. In één oogopslag is duidelijk wat er geoefend wordt en wat daarvoor nodig is. Het boek biedt uitkomst om op een speelse en actieve manier de leerlingen de vaardigheden luisteren, schrijven, lezen en spreken te laten oefenen. Aan de hand van literaire genres als drama, poëzie, stripverhalen, detectives, sprookjes, autobiografie en media worden 60 werkvormen gegeven die taaloverstijgend zijn, waarbij de nadruk ligt op de productieve vaardigheden. Per werkvorm staat aangegeven vanaf welk ERK niveau deze is toe te passen. Dit varieert vanaf niveau A1 t/m C1. Literatuur is dan ook een onuitputtelijke bron voor gevarieerde taallessen, niet alleen om leesvaardigheid te trainen, maar ook voor het verbeteren van andere vaardigheden.


Een taaloverstijgend boek, geschikt voor (aankomende) docenten Nederlands en moderne vreemde talen waarin aan de hand van literaire genres aan taalvaardigheid wordt gewerkt.

Deze uitgave is alleen als gratis beoordelingsexemplaar te bestellen voor docenten die lesgeven op een lerarenopleiding.

Françoise Lucas is lerarenopleider Frans aan de HAN in Nijmegen. Eerder schreef ze mee aan Carte Orange, een methode Frans voor het VO.

'Een rijke integratie van literatuur- en taalvaardigheidsonderwijs.' - NBD Biblion, 10 februari 2016

'Ik vind dit boek verrijkend voor de doelgroep, aankomend docenten Nederlands. Men is snel geneigd voor literatuuronderwijs te grijpen naar 'oude' middelen, dit boek geeft verrassende ideeën om literatuur anders aan te pakken. De leerlingen (en de docent) weten waar ze mee bezig zijn, wat ze aan het leren zijn. Het is helder geschreven, duidelijk taalgebruik. In de lerarenopleiding Nederlands komt er (gelukkig) steeds meer ruimte en aandacht voor actieve werkvormen voor de leerlingen. Docenten in spé moeten hierbij wel durven loslaten. Dit boek kan prima ondersteunen daarbij, het werkt als een soort 'geleid loslaten'. - Docente lerarenopleiding Nederlands, 31 maart 2016

'Verrassend aan dit boek is dat het uitgaat van literaire genres, waaronder sprookjes. Aan de sprookjes zijn, naast de gebruikelijke leesactiviteiten, opdrachten gekoppeld om de schrijf- of spreekvaardigheid te verbeteren.' - Tijdschrift Les, jaargang 35 2017

‘Fantastische uitgave waar ik graag reclame voor maak. Heldere leerdoelen en handige werkvormen zijn in het boek opgenomen. Deze kunnen zo worden ingezet.’ – Frans van Son, docent Hogeschool van Amsterdam en docent Duits op SG Huizermaat (Excellente School), september 2017

In het tijdschrift Foco is een artikel verschenen over Actief met taalvaardigheid: '....gaat het er niet vooral om dat cursisten actief en creatief met taal bezig zijn en gaandeweg oog krijgen voor literaire genres en allerlei, al of niet literaire, tekstsoorten?' - maart 2019