Begeleiden van actief leren

Theorie en praktijk van zelfsturing en samenwerking

1st edition | 2015 | Linda van den Bergh, Anje Ros
Lecturer or teacher? | Are you interested in using a publication for your course, or already adopted a publication for course use: request a free inspection copy.

Begeleiden van actief leren | Boek + website

9789046904459, 192 pages Onbeperkt toegang tot website
€25.00
  • Orders above € 20,- are free of shipping costs
  • Receive a 5% student discount when purchasing two different textbooks
  • 3 - 4 business day delivery

Begeleiden van actief leren | E-book + website

9789046962923, 192 pages Onbeperkt toegang tot het e-book via Bookshelf
€25.00
  • Direct access to your study materials
  • Receive a 5% student discount when purchasing two different textbooks

Begeleiden van actief leren | Code voor website

9789046960998 Onbeperkt toegang tot website
€7.50
  • Direct access your online study materials

 

!Attention: You are purchasing access to the online material. This order does not include the book. Would you also like to order the book? Select “Book + online study material” or “E-book + online study material”

Steeds meer scholen kiezen voor actief leren, waarbij leerlingen tegelijk werken aan kennisdoelen en aan de voor hun toekomst zo belangrijke ‘21e eeuwse vaardigheden’. Zelfsturing en samenwerking zijn daarbij essentieel. Het aanleren van deze vaardigheden vraagt een coachende, begeleidende rol van de leerkracht. Hierbij is het geven van doelgerichte feedback een krachtig instrument om prestaties te verbeteren. Leerkrachten in het basisonderwijs blijken het echter moeilijk te vinden om goede feedback te geven. Dit handboek biedt veel praktische handvatten voor de organisatie van actief leren en voor de begeleiding van leerlingen hierbij.


Begeleiden van actief leren
is de eerste uitgave gericht op het doelgericht werken aan actief leren, met aandacht voor het geven van feedback op kennisdoelen, op samenwerkend leren en op zelfsturing door leerlingen. De beschreven aanpak is gebaseerd op een vierjarig onderzoek. De helder opgebouwde uitgave omvat een goede (theoretische) onderbouwing, veel praktijkvoorbeelden en handvatten, met daarbij ook praktische tips en checklists. Op de website staat uniek videomateriaal met voorbeelden van feedback, docentmateriaal en opdrachten.

Het docentenmateriaal van Begeleiden van actief leren bestaat uit een docentenhandleiding en PowerPointpresentaties met extra filmpjes.

Request teaching material
Linda van den Bergh heeft gewerkt in het basisonderwijs als leerkracht en remedial teacher. Zij is gepromoveerd op het thema feedback tijdens actief leren en werkt bij Fontys OSO. Anje Ros is lector bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Zij heeft onderwijskunde gestudeerd en is gepromoveerd op het thema samenwerkend leren.

'Begeleiden van actief leren: een voorbeeld van een combinatie van theorie en praktijk, van de hand van twee goed ingevoerde onderwijsprofessionals, die er inhoudelijk werkelijk toe doet in hedendaags onderwijsland.' - NBD Biblion, 20 mei 2015

'Het betreft een echt studie-/werkboek, dat prettig leest en duidelijk aanzet tot reflectie en actie. In het kader van passend onderwijs kan het concept 'actief leren' duidelijk behulpzaam zijn. Aanbevolen!'- Zorg Primair, #06.2015

'Goede feedback geven en ontvangen is een kunst die door de beschrijving in dit boek te leren is. Je wordt geactiveerd zelf aan de slag te gaan.' - LBBO Beter Begeleiden, september 2015

'Een laagdrempelig geschreven boek over een zeer interessante motivatietheorie.' - School + visie, oktober-november 2015

'Gedegen en toegankelijk. Het hoofdstuk over feedback gaf mij ook weer nieuwe inzichten of poetste oude inzichten op. Een aanrader.' – Onderwijsblog van Bertus Meijer, november 2015

‘Prima boek! Heel bruikbaar! Omdat actief leren bijdraagt aan de talentontwikkeling bij kinderen en het herkennen bij leerkrachten van deze talenten bij hun kinderen. En hoe daarnaar te handelen. Met name het hoofdstuk over feedback vind ik heel bruikbaar! – docente Hogeschool Saxion, april 2017