Gesprekscommunicatie

Handboek voor leerkrachten in het primair onderwijs

1st edition | 2010 | Adri van den Brand
Lecturer or teacher? | Are you interested in using a publication for your course, or already adopted a publication for course use: request a free inspection copy.

Gesprekscommunicatie | Boek + website

9789046901762, 496 pages Onbeperkt toegang tot website
€44.50
  • Orders above € 20,- are free of shipping costs within the Netherlands
  • Receive a 5% student discount when purchasing two different textbooks
  • 2 business day delivery within the Netherlands
  • In stock

Voor leerkrachten is een effectieve, professionele relatie met kinderen, ouders, collega’s en leidinggevenden essentieel. In veel teams in het primair onderwijs groeit het besef dat zo’n relatie voor een belangrijk deel wordt opgebouwd via gesprekscommunicatie en dat ‘beter communiceren’ te leren is. Aanleiding genoeg voor scholen en opleidingen om hierin te investeren.


Gesprekscommunicatie geeft leerkrachten (in opleiding) inzicht in de manier waarop zijzelf en anderen communiceren, en in de wijze waarop communicatie kan worden veranderd of beïnvloed. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is dat je eerst moet weten hoe je zelf communiceert en wat je wilt uitdragen, voordat je goed met anderen kunt communiceren.

Het boek bespreekt achtergronden, theorie en visie. Daarnaast geeft het aan hoe studenten en leerkrachten communicatieve vaardigheden kunnen inzetten in allerlei concrete gesprekssituaties die ze in het onderwijs tegenkomen. De combinatie van theorie met praktische toepassing, herkenbare gesprekstypen en reflectieve oefeningen maken dit boek tot een handboek voor iedereen die gesprekscommunicatie in het primair onderwijs professioneel wil aanpakken.

Het boek leert (aankomend) professionals in het basisonderwijs optimaal te communiceren met kinderen, ouders, collega’s en leidinggevenden.

Adri van den Brand is opleidingsdocent Nederlands aan Hogeschool De Kempel in Helmond. Hij geeft cursussen gespreksvoering aan leerkrachten.

'Om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren is dit boek van onschatbare waarde. Het geeft een heel helder en uitvoerig overzicht over een groot deel van NLP-modellen en technieken. Het is goed leesbaar voor diegenen die zich hierin echt willen verdiepen. Het is ook een zeer nuttig boek voor wie in het onderwijs werkt of gaat werken. Vooral de voorbeelden motiveren goed om verder te lezen en de technieken toe te passen in de praktijk van de klas. (...) Ik ben van mening dat het boek bij lessen aan PABO studenten en in traningen bij het nascholen van leerkrachten een uiterst waardevolle bron van informatie en inspiratie zal zijn. (...) Kortom een aanwinst voor het onderwijs en een verrijking voor NLP!' – Sytse Tjallingii, INzicht tijdschrift voor NLP, herfst 2010

'Een zinvolle maar zeker niet gemakkelijk toegankelijke uitgave met ondersteuning (o.a. downloads) via een speciale, heldere webpagina.' – NBD Biblion