Handboek academisch schrijven
In stappen naar een essay, paper, artikel, scriptie, proefschrift
2nd edition | 2018 | Joy de JongEen goede wetenschappelijke tekst schrijven is geen gemakkelijke opgave. De academische praktijk is complex en elke discipline stelt andere eisen aan teksten. Daarnaast vraagt het onderzoek, dat de basis vormt van de te schrijven tekst, de nodige aandacht.
Handboek academisch schrijven geeft inzicht in de mechanismen van academisch denken, academisch schrijven en academische teksten. De auteur bespreekt de aanpak van kleine schrijfopdrachten zoals essays en korte papers, maar ook van grote schrijftaken zoals bachelor- en masterscripties, artikelen en proefschriften. Het boek volgt de activiteiten van een academisch schrijfproces: oriënteren op de opdracht, een plan maken en het schrijven zelf. Effectieve leesstrategieën en doeltreffend gebruik van feedback komen ook aan bod. De stappen en voorbeelden komen uit verschillende vakgebieden en kunnen gebruikt worden voor verschillende schrijftaken. Op de bijbehorende website staan aanvullende theorie en voorbeelden, formulieren en tips voor verder lezen.
Van deze uitgave is een Engelstalige vertaling verschenen: Effective Strategies for Academic Writing.
Handboek academisch schrijven is een leerzaam en toegankelijk boek voor alle academische schrijvers.
Deze tweede, herziene, druk bevat de herzieningen die zijn doorgevoerd in de Engelse editie uit 2017 (Effective Strategies for Academic Writing):
- Het boek is ook geschikt gemaakt voor promovendi; waar nuttig zijn aparte onderdelen toegevoegd over het schrijven van artikelen en proefschriften;
- Er is een kort hoofdstuk toegevoegd over valkuilen bij het schrijfproces;
- Deze editie bevat nieuwe hoofdstukken over lezen in een schrijfproces (waarom, wat en hoe) en over het effectief inzetten van feedback (hoe, van wie en wanneer).
Joy de Jong (joyofwriting.nl) was van 2007 tot 2016 coördinator van het Academisch Schrijfcentrum Nijmegen (ASN) en is nu werkzaam bij het Skills Lab en Writing Centre van de Universiteit Utrecht. Al dertig jaar verzorgt ze cursussen en workshops op het gebied van academisch schrijven en het begeleiden ervan. Ze is medeoprichter van het landelijke Netwerk Academische Communicatieve Vaardigheden (NACV).
'Dit boek is ingedeeld in vier delen, naar de fasen van het schrijfproces: oriënteren op de opdracht, een plan maken, tussen plan en tekst en het schrijven zelf. Helder wordt uitgelegd welke stappen bij elke fase horen. Het is duidelijk dat de adviezen uit de praktijk komen. Bijzonder is dat ook nadrukkelijk aansluiting wordt gezocht bij wat een opleiding vraagt. Dit boek is met recht een handboek in zijn compleetheid.' - NBD Biblion, 23 januari 2019