Kwantitatief onderzoek voor journalisten

Verantwoord nieuws maken van cijfers

1st edition | 2020 | Joris Boonen, Mark Pluymaekers
Lecturer or teacher? | Are you interested in using a publication for your course, or already adopted a publication for course use: request a free inspection copy.

Kwantitatief onderzoek voor journalisten | Boek

9789046907436, 152 pages
€19.95
  • Orders above € 20,- are free of shipping costs
  • Receive a 5% student discount when purchasing two different textbooks
  • 3 - 4 business day delivery

Journalisten vertalen nieuwswaardige informatie naar heldere verhalen voor hun lezers. En die informatie dient zich steeds vaker aan in de vorm van cijfers, analyses en rapporten. Of het nu gaat over sport, politiek of media, vandaag de dag zijn er over alle mogelijke thema’s steeds meer data beschikbaar. Van journalisten wordt verwacht dat ze vlot hun weg kunnen vinden in die data en er een aantrekkelijk verhaal van kunnen maken.


Journalisten moeten bovendien de betrouwbaarheid van die data kunnen herkennen en ze in de juiste context kunnen plaatsen. En daar gaat het helaas vaak mis. Want niet alle studies zijn even goed opgezet en niet alle conclusies in persberichten zijn bruikbaar. Dit boek wil journalisten op weg helpen om kwantitatief onderzoek goed en vlot te kunnen lezen, er de juiste kritische vragen over te stellen en er correcte conclusies aan te verbinden.

Kwantitatief onderzoek voor journalisten is geschreven voor studenten journalistiek en professionele journalisten. Je hoeft geen professionele onderzoeker te zijn om goed te kunnen schrijven over onderzoek. Dit boek helpt je om de onderbouwde mening te vormen die je als journalist nodig hebt om niet ‘just another person with data’ te zijn.

Het docentenmateriaal bij Kwantitatief onderzoek voor journalisten bestaat uit een uitleg van de inhoud en de structuur van het boek en casussen en opdrachten.

Request teaching material

Joris Boonen doet onderzoek naar de ontwikkeling van politieke voorkeuren en interculturele competenties bij jongeren op basis van surveyonderzoek. Hij is als docent-onderzoeker en voorzitter van de curriculumcommissie werkzaam bij Zuyd Hogeschool in Maastricht, waar hij les geeft in onderzoeksmethoden en media-analyse. Mark Pluymaekers is als lector verbonden aan Zuyd Hogeschool in Maastricht. Binnen zijn onderzoeksgroep doet hij onderzoek naar de ontwikkeling van interculturele competenties en de inzet van kunstmatige intelligentie in bedrijfscommunicatie. Eerder schreef hij Overtuigend presenteren.