Overtuigende teksten

Onderzoek en ontwerp

2nd edition | 2012 | Hans Hoeken, Jos Hornikx, Lettica Hustinx
Lecturer or teacher? | Are you interested in using a publication for your course, or already adopted a publication for course use: request a free inspection copy.

Overtuigende teksten | Boek

9789046903292, 276 pages
€30.95
  • Orders above € 20,- are free of shipping costs
  • Receive a 5% student discount when purchasing two different textbooks
  • 3 - 4 business day delivery

Hoe komt het dat woorden gedrag kunnen beïnvloeden? En waarom mislukt dat vaak?


Overtuigende teksten biedt een overzicht van theorieën over de invloed van taal, tekst en beeld binnen het overtuigingsproces en van het empirisch onderzoek hiernaar. De auteurs koppelen onderzoek naar de invloed van deze boodschapkenmerken aan verschillende verwerkingsprocessen. Ook besteden zij aandacht aan automatisch en beredeneerd gedrag en de rol van cultuurverschillen in het overtuigingsproces. Tot slot gaan zij in op het ontwerpen en pretesten van persuasieve teksten, waarbij zij een overzicht geven van methoden en instrumenten die je kunt inzetten om relevante informatie over de doelgroep te verzamelen. Elk hoofdstuk sluit af met praktische opgaven.

Overtuigende teksten is geschreven voor studenten aan communicatieopleidingen en studenten Nederlands en taalwetenschap. Daarnaast biedt het boek tal van praktische inzichten aan professionals, zoals tekstschrijvers of mensen in de reclamewereld.

Deze herziene druk is geactualiseerd. De belangrijkste wijziging is het toevoegen van hoofdstuk 9. In dat hoofdstuk wordt beschreven welke informatie je op welke wijze kunt verzamelen om je boodschap nog beter toe te snijden op je doelgroep.
De auteurs van dit boek zijn verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hans Hoeken is hoogleraar persuasieve communicatie. Jos Hornikx en Lettica Hustinx zijn beiden universitair docent. Allen doen onderzoek naar de invloed van taal, tekst en beeld op het overtuigingsproces.