Een pedagogisch sportklimaat
Het realiseren van een positieve clubcultuur
1e druk | 2018 | Arnold Bronkhorst, Jens van der Kerk, Nicolette Schipper-van VeldhovenSportclubs worden steeds vaker als opvoedmilieus gezien. Op de sportclub worden normen en waarden overgedragen, wordt geleerd om te gaan met winst en verlies, en wordt kinderen geleerd samen te werken en afspraken na te komen. Een sociaal veilig en positief sportklimaat is daarom erg belangrijk. Een pedagogisch sportklimaat heeft als doel iedereen in de sport, van bestuurslid tot vrijwilliger, van kennis te voorzien om tot een pedagogisch sportklimaat te komen.
Een pedagogisch sportklimaat bestaat uit vier delen. In deel I wordt het thema pedagogiek (inclusief sociale veiligheid) in de sport uiteengezet. In deel II staat de pedagogische trainer centraal. In deel III wordt de sportclub als geheel in beschouwing genomen. In deel IV wordt een brug geslagen tussen de sportclub en haar omgeving (denk hierbij aan de samenwerking tussen sportclubs en politie, justitie, jeugdzorg of onderwijs).
In het online studiemateriaal bij de uitgave is aanvullende informatie te vinden.
Een pedagogisch sportklimaat is geschreven voor studenten aan diverse (pedagogische) sportopleidingen, zoals Sportkunde, Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding, Sport & Bewegen, en op sport gerichte managementstudies. Daarnaast is het boek zeer geschikt voor diegenen die zich in het beroepsveld van sportclubs bewegen, zoals verenigingsadviseurs en buurtsportcoaches.
Dit boek is een gezamenlijke productie van het programma Naar een Veiliger Sportklimaat van de georganiseerde sport (onder regie van het NOC*NSF, de KNVB en de KNHB) en het lectoraat Sportpedagogiek van Hogeschool Windesheim.
Arnold Bronkhorst is docent Sportkunde bij Hogeschool Windesheim.
Jens van der Kerk is een van de projectleiders van het programma Naar een Veiliger Sportklimaat bij de KNVB/NOC*NSF.
Nicolette Schipper-van Veldhoven is lector Sportpedagogiek bij Hogeschool Windesheim. Zij is tevens programmamanager Onderzoek en Innovatie bij NOC*NSF.
Uit de boekrecensie van Erik Hein, docent aan de HvA:
''Dat het kind centraal staat is terug te zien in de vele modellen die volgen waaronder het mooie handvat voor trainers: de 4 inzichten.''
''Een goede en zeer overdraagbare houvast voor trainers. Vooral de uitwerking naar concrete handelingstips is een goudmijn voor de trainer. Wat mij betreft is het verplichte kost voor alle jeugdtrainers."
''Waar ik het meest warm van wordt zijn de belangrijke trainer-competenties die de auteurs noemen voor de totstandkoming van een caring klimaat: perspectief nemen en zelfreflectie!''