De pedagogisch sensitieve leraar
Optimale ontwikkeling en welbevinden van leerlingen
2nd edition | 2024 | Anouke BakxGoed waarnemen, gedrag op de juiste manier interpreteren, adequaat reageren en kunnen inschatten wat je in welke situatie het beste kunt doen. Dat zijn belangrijke vaardigheden van een pedagogisch sensitieve leraar. Pedagogisch sensitief handelen draagt bij aan een positief klimaat in de klas, wat belangrijk is voor de ontwikkeling van basisschoolleerlingen. Leerlingen die goed in hun vel zitten, leren beter. De pedagogisch sensitieve leraar helpt toekomstige en ervaren leraren om hun pedagogisch sensitieve vaardigheden beter in te zetten in de klas.
In de acht hoofdstukken staat de verbinding van theorie en praktijk centraal. Er wordt aandacht besteed aan de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen, hun welbevinden, omgaan met stress en het vergroten van veerkracht. Andere onderwerpen die aan bod komen, zijn positieve psychologie, handelingsgericht werken, feedbackgeletterdheid en werken vanuit hoge verwachtingen. Elk hoofdstuk bevat overzichtelijke theoretische achtergrondinformatie, herkenbare praktijkvoorbeelden en handreikingen voor zelfreflectie.
Online studiemateriaal
Met de code in het boek heb je toegang tot bijbehorend online studiemateriaal zoals een extra hoofdstuk waarmee je kunt reflecteren op je eigen ontwikkeling als leerkracht, suggesties voor oefeningen die je met je schoolteam kunt doen, invulbare figuren, modellen en formulieren, handige tips en vragen bij de inhoud van het boek, voorbeelden van GOEd-lessen en links naar verdiepende informatie.
Voor wie
Dit boek is interessant voor pabostudenten en voor alle leerkrachten in het (speciaal) basisonderwijs.
Ook in de tweede druk staat de verbinding van theorie en praktijk centraal. Gedreven door maatschappelijke veranderingen besteedt het boek meer aandacht aan de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen, hun welbevinden, omgaan met stress en het vergroten van de veerkracht.
Anouke Bakx is onderwijspsycholoog en heeft ook zelf als leerkracht in het basisonderwijs gewerkt. Zij is lector Goed leraarschap, goed leiderschap aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie en is daarnaast bijzonder hoogleraar Begaafdheid aan de Radboud Universiteit. Aan het boek hebben verschillende onderwijsexperts bijgedragen.