DigiTaal

Werkvormen voor het talenonderwijs

1st edition | 2017 | Masja Mesie, Guus Perry, Patricia Rose
Lecturer or teacher? | Are you interested in using a publication for your course, or already adopted a publication for course use: request a free inspection copy.

DigiTaal | Boek + website

9789046905517, 150 pages Onbeperkt toegang tot website
€24.95
  • Orders above € 20,- are free of shipping costs
  • Receive a 5% student discount when purchasing two different textbooks
  • 3 - 4 business day delivery

Digitale middelen kunnen een geweldige toevoeging zijn voor je taalles. Ze zorgen voor afwisseling in de klas, bevorderen de motivatie van je leerlingen en kunnen een goede aanvulling zijn op de huidige lesopzet. Bovendien staat het internet vol met leuke gratis tools. Maar hoe kun je die digitale middelen effectief gebruiken? Wat voor werkvormen verzin je er om heen?


Voor docenten die met deze vraag worstelen, is er nu DigiTaal. DigiTaal is een verzameling van vijftig kant-en-klare werkvormen voor de taalles. Ze zijn ingedeeld op ERK-niveau en bevatten meerdere voorbeelden voor uitbreiding naar een hoger taalniveau. Alle werkvormen in dit boek zijn gekoppeld aan een of meer intelligentiegebieden van Gardner, de verschillende 21e eeuwse vaardigheden en aan de taxonomie van Bloom. De werkvormen zijn inzetbaar bij elke moderne vreemde taal en NT2 en bieden mogelijkheden voor leerlingen met verschillende leerstijlen. Ze nodigen uit om taal te produceren in plaats van te reproduceren. Op de bijbehorende website staan de tools, hulpbronnen en een voorbeeld van Volledige Instructie.

DigiTaal is bedoeld voor iedere (aankomende) taaldocent  in MVT en NT2.

Deze uitgave is alleen als gratis beoordelingsexemplaar te bestellen voor docenten die lesgeven op een lerarenopleiding.

Masja Mesie, Guus Perry en Patricia Rose zijn zeer ervaren docenten en geven al jaren trainingen op het gebied van activerende didactiek, motivatie en differentiatie op scholen en congressen. Masja Mesie werkt bij De Talengroep, Guus Perry is zelfstandig trainer en Patricia Rose werkt  bij SLO.

'Veel docenten zullen blij zijn met deze eigentijdse en waardevolle bijdrage aan het leren van een taal. Goed onderbouwd en toegelicht, met veel praktische en aantrekkelijke opdrachten.' - NBD Biblion, 17 mei 2017

'Wat Digitaal vooral aantoont is dat leerkrachten geen revolutie hoeven te ontketenen in de taalklas om (meer) met digitale technologie te gaan werken: met slechts een paar kleine ingrepen kunnen ze taallessen al meteen een stuk krachtiger én aantrekkelijker maken - en wie wil dat nu niet?' - Tijdschrift Over taal, mei-juni 2017

‘Digitaal is een handig boek voor wie op zoek is naar verrassende werkvormen met digitale middelen.' - Didactief boekenWIJZER

‘Duidelijk overzicht van de verschillende werkvormen die ingezet kunnen worden bij de verschillende taal onderdelen/vaardigheden. Als onderwijskundige geeft mij dit inzicht in de mogelijke werkvormen die studenten in opleiding kunnen inzetten tijdens de lessen die zij geven. Door de consequente indeling kun je makkelijk een werkvorm vinden bij de te bereiken doelen. Het kan studenten helpen bij het ontwikkelen van een creatieve geest om de lesdoelen op verschillende manieren met verschillende werkvormen te bereiken.’ - Docente Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, oktober 2017

‘Geweldig boek. Ik heb het boek meteen aan de studenten die stage lopen aanbevolen en ze ook aanbevolen het aan te laten schaffen door de mvt secties van hun scholengemeenschappen. Ik heb het ook bekend gemaakt bij verschillende mvt leraren in het middelbaar onderwijs.’ – docente Hogeschool Inholland, 8 januari 2018