Geschiedenisdidactiek

Handboek voor de vakdocent

2nd edition | 2013 | Arie Wilschut, Dick van Straaten, Marcel van Riessen
Lecturer or teacher? | Are you interested in using a publication for your course, or already adopted a publication for course use: request a free inspection copy.

Geschiedenisdidactiek | Boek + website

9789046903025, 416 pages Onbeperkt toegang tot website
€40.95
  • Orders above € 20,- are free of shipping costs
  • Receive a 5% student discount when purchasing two different textbooks
  • 3 - 4 business day delivery

Een leraar geschiedenis heeft niet alleen gedegen historische kennis nodig, maar ook allerlei vaardigheden die niets met de historie te maken hebben. Hij moet bijvoorbeeld handig zijn met ICT, goed kunnen vertellen en groepen en individuen kunnen begeleiden en motiveren.


Geschiedenisdidactiek gaat uit van het hele scala aan belangrijke competenties van de leraar. Alle bouwmaterialen komen daarbij aan bod: teksten, afbeeldingen, audiovisueel en digitaal materiaal, maar ook musea en omgevingsonderwijs. Deze worden steeds in verband gebracht met de leerdoelen van het geschiedenisonderwijs en de competenties van de docent.

Geschiedenisdidactiek is een handboek waarin de lespraktijk centraal staat.

Deze herziene editie is geheel geactualiseerd. Er zijn recente onderzoeken verwerkt over historisch denken in het geschiedenisonderwijs en over denken over tijd. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het werken met teksten (onder andere voor zwakke lezers), activerende didactiek en toetsing. In deze editie wordt nu expliciet rekening gehouden met zowel Nederlandse als Vlaamse gebruikers.

Het docentenmateriaal bij Geschiedenisdidactiek bestaat uit PowerPointpresentaties met lesvoorbeelden.

Request teaching material
Arie Wilschut, Dick van Straaten en Marcel van Riessen zijn historici en lerarenopleiders aan de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam. Arie Wilschut is lector in de didactiek van de maatschappijvakken. Dick van Straaten en Marcel van Riessen zijn specialisten in de didactiek van geschiedenis.

'Het handboek is helder geschreven: de (a.s.) docent kan er zo mee aan de slag.' – Didactief, oktober 2013

'Mocht u toe zijn aan wat inspiratie voor uw lessen, schaf dan dit boek aan: er wordt een schat aan informatie aangeboden en er zijn allerlei praktische lessuggesties in opgenomen.' – Kleio, december 2013