Storytelling in de praktijk

Creatief schrijven voor een merk

1st edition | 2021 | Maarten van der Meulen
Lecturer or teacher? | Are you interested in using a publication for your course, or already adopted a publication for course use: request a free inspection copy.

Storytelling in de praktijk | Boek + website

9789046907801, 176 pages
€24.95
  • Orders above € 20,- are free of shipping costs
  • Receive a 5% student discount when purchasing two different textbooks
  • 3 - 4 business day delivery

Verwonder klanten, medewerkers en leveranciers. Tover een glimlach op hun gezichten. Laat zien voor welke dilemma’s een organisatie komt te staan. Merken onderscheiden zich door verhalen. Creatief schrijven is daarom een belangrijke vaardigheid voor communicatieprofessionals en marketeers. Storytelling in de praktijk helpt je om verhalen uit de organisatie te verzamelen, om ze op te schrijven en om ze te vertalen naar creatieve communicatie-uitingen.


Storytelling in de praktijk leert je om bedrijfsverhalen te schrijven op basis van universele verhaalstructuren. Dat gebeurt aan de hand van vijf thema’s. Ieder thema behandelt een onderdeel van het creatieve schrijfproces. Aan de orde komen onderwerpen als het ontwikkelen en uitdiepen van levensechte karakters, plotontwikkeling, tone of voice en storytelling voor online en offline media. Ook is er aandacht voor het vinden van verhalen door onderzoek te doen en het stapsgewijs verbeteren van eerdere versies. Concrete schrijfoefeningen en voorbeelden uit de praktijk vormen de basis om de theorie toe te passen.

Het boek is geschreven voor hbo-studenten van de opleidingen Communicatie, Communicatie en Multimedia Design, Marketing, Commerciële Economie en Creative Business. Ook is het geschikt voor marketing- en communicatieprofessionals op de werkvloer.

Maarten van der Meulen is docent communicatieve vaardigheden aan de Technische Universiteit Delft. Eerder werkte hij als docent communicatie bij hogeschool NHL Stenden. Hij doceerde daar onder andere creatief schrijven en storytelling.