Talentgericht werken met kwetsbare jongeren
Ontwikkelwerk, erkenningswerk, verbindingswerk
1st edition | 2016 | Sebastian Abdallah, Maike Kooijmans, Jolanda SonneveldAls jongeren werkelijk hun talenten willen inzetten, is het noodzakelijk dat ze leren wat hun krachten en kansen zijn en hoe ze deze kunnen ontwikkelen. Talentgericht werken met kwetsbare jongeren biedt inzicht in de wijze waarop sociale professionals samen met jongeren aan persoonlijke groei en maatschappelijke participatie kunnen werken. Talentprogramma’s zijn van grote betekenis om kwetsbare jongeren te inspireren, te motiveren en samen met hen nieuwe of andere mogelijkheden te creëren.
Talentgericht werken met kwetsbare jongeren bestaat uit drie delen. Deel 1 biedt, na een verkenning van meerdere perspectieven op talent en talentontwikkeling, inzicht in de pedagogische betekenis en de waarde van talentgericht werken. De auteurs beschrijven dit als ontwikkelwerk, erkenningswerk en verbindingswerk. Deel 2 biedt vijf handelingsvormen die richting gevend zijn voor het praktisch handelen: Aansluiten, Aanwakkeren, Aanmoedigen & Temperen, Bijzonder maken en Verbinden. De auteurs gaan in deel 3 aan de hand van bestaande kennis en eigen empirisch onderzoek in op drie thema’s die gerelateerd zijn aan de talentgerichte benadering: succeservaringen, rolmodellen en de werking van talentprojecten als preventiestrategie. Het boek is verrijkt met levendige casuïstiek en praktijkvoorbeelden. Bij het boek hoort een website met opdrachten en oefeningen, beeldmateriaal, links naar artikelen, methodiekbeschrijvingen en webcolleges.
Talentgericht werken met kwetsbare jongeren is geschreven voor studenten en professionals die met kwetsbare jongeren (gaan) werken. Het boek is geschikt voor de bacheloropleidingen van sociale studies, maar kan ook gebruikt worden in programma’s en minoren van de sport- en lerarenopleidingen die gericht zijn op werken met jeugd.
Voor docenten die deze uitgave verplicht hebben voorgeschreven, is er gratis docentenmateriaal beschikbaar. Dit materiaal bestaat uit:
- een docentenhandreiking van de leerlijn Track
- PowerPoints.
Sebastian Abdallah is docent Culturele en Maatschappelijke Vorming en onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam.
Maike Kooijmans werkt als docent en onderzoeker bij de Academie voor Sociale Studies van Avans Hogeschool in ’s-Hertogenbosch.
Jolanda Sonneveld is als onderzoeker en methodiekontwikkelaar verbonden aan het Lectoraat Youth Spot aan de Hogeschool van Amsterdam.
Het boek is ontwikkeld in samenwerking met diverse deskundigen op het gebied van talentontwikkeling met jongeren werkzaam in jongerenwerkorganisaties, hogescholen, roc’s en kennisinstituten.
"Het boek heeft een prettig gestructureerde lay-out. Elk hoofdstuk heeft een samenvatting. En belangrijke conclusies worden samengevat. Dit maakt het een makkelijk lees- en zoekboek. Tezamen is het boek een fijn naslagwerk voor de ervaren werker, wat een bijdrage kan leveren aan de verantwoording en het legitimeren van het werk. Voor een startende werker is het een gestructureerd boek om inzicht te krijgen in het talentgericht werken." - Vakblad Sociaal Werk, oktober 2016