Voor een goede zaak

Sociaal ondernemen in theorie en praktijk

1st edition | 2015 | Marianne Dagevos, Jiske Kiers, Jillis Kors, Petra Verhagen
Lecturer or teacher? | Are you interested in using a publication for your course, or already adopted a publication for course use: request a free inspection copy.

Voor een goede zaak | Boek + website

9789046904565, 334 pages Onbeperkt toegang tot website
€40.50
  • Orders above € 20,- are free of shipping costs within the Netherlands
  • Receive a 5% student discount when purchasing two different textbooks
  • 2 business day delivery within the Netherlands
  • In stock

Voor een goede zaak | Code voor website

9789046963258 Onbeperkt toegang tot website
€10.95
  • Direct access to your online study materials

 

Note: You are purchasing access to the online material. This order does not include the book. Would you also like to order the book? Select “Book + online study material” or “E-book + online study material”

Voor een goede zaak | E-book + website

9789046963104, 334 pages Onbeperkt toegang tot het e-book via Bookshelf
€40.50
  • Direct access to your study materials
  • Receive a 5% student discount when purchasing two different textbooks

 

Note: You can only read this e-book via Bookshelf.  

In een tijd van complexe vraagstukken en maatschappelijke verschuivingen, zijn mensen nodig die nieuwe realiteiten creëren. Ondernemende mensen met frisse ideeën, durf om grote thema’s aan te pakken, die uitdagende missies formuleren en mensen met elkaar verbinden. Sociaal ondernemers zijn zulke mensen; netwerkers op het breukvlak van business en maatschappij. Bij sociaal ondernemen vallen businessinnovatie en sociale innovatie samen. Het sluit aan bij nieuwe visies op zaken doen, de opmars van nieuwe businessmodellen en de organisatie van communities en crowds. Sociaal ondernemers streven naar betekenisvol leven en werken, naar maatschappelijke waarde en een positieve impact op mens en milieu.

Voor een goede zaak is het eerste boek in het Nederlands met een uitgebreid overzicht van de stand van zaken van sociaal ondernemen en een samenhangende bespreking van theorie en praktijk. Sociaal ondernemen komt aan bod in de volle breedte: de Nederlandse maatschappelijke context, internationale ontwikkelingen, de bedrijfsvoering (management, marketing, financiering en impactmeting) en de overvloed aan resources waaruit sociaal ondernemingen kunnen putten. Dit alles geïllustreerd met veel inspirerende voorbeelden uit binnen- en buitenland. Het boek besluit met een typologie en een uitnodiging tot nader onderzoek.

Voor een goede zaak is geschikt voor studenten aan sociale en economische opleidingen op hbo- en wo-niveau. Daarnaast is deze uitgave interessant voor ondernemers en beleidsmedewerkers.
Marianne Dagevos is zelfstandig onderzoeker, tekstschrijver en gastdocent, gespecialiseerd in sociaal ondernemerschap en maatschappelijke vernieuwing. Jiske Kiers is master Global Business and Stakeholder Management (EUR). Ze deed onderzoek naar typen sociaal ondernemingen in Nederland. Jillis Kors is socioloog en docent/onderzoeker bij Saxion Hogeschool. Hij is voorzitter van SROI Netwerk voor Nederland. Petra Verhagen is socioloog en docent bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Zij schreef eerder: Kwaliteit met beleid, basisboek voor sociale studies en Ondernemen en innoveren in zorg en welzijn, van signaal naar succesverhaal.

"Begin april kwam de Raad met zijn advies over sociale ondernemingen, met onder meer de wens dat er in het onderwijs meer aandacht zou komen voor het fenomeen. Nog geen week later lag daar Voor een goede zaak. Sociaal ondernemen in theorie en praktijk van Marianne Dagevos e.a., een prima leerboek over sociaal ondernemen. [...] Tegelijkertijd is het meer dan een leerboek, doordat het de discussie over sociaal ondernemen in Nederland een impuls geeft, ook door nieuwe benaderingen te introduceren. [...] En eh, had ik al gezegd dat het boek barstensvol mooie voorbeelden staat en zo lekker geschreven is?" -Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken, zomer 2015

Lees hier het hele artikel.