Communicatieonderzoek

Een strategisch instrument

6th edition | 2011 | Marius Hogendoorn
Lecturer or teacher? | Are you interested in using a publication for your course, or already adopted a publication for course use: request a free inspection copy.

Communicatieonderzoek | Boek

9789046902806, 288 pages
€33.50
  • Orders above € 20,- are free of shipping costs
  • Receive a 5% student discount when purchasing two different textbooks
  • 3 - 4 business day delivery

Communicatieonderzoek | E-book

9789046961476, 288 pages Onbeperkt toegang tot het e-book via Bookshelf
€33.50
  • Direct access to your study materials
  • Receive a 5% student discount when purchasing two different textbooks

Vrijwel elke organisatie maakt gebruik van communicatie om bepaalde doelen te bereiken. Men vraagt zich echter vaak af of de gebruikte vorm van communicatie wel doeltreffend genoeg is. Deze twijfel kan resulteren in het (laten) doen van communicatieonderzoek. Onderzoek vormt zo de basis voor meer gefundeerde keuzes en draagt bij aan een het vergroten van de effectiviteit van de communicatiefunctie. Communicatieonderzoek is bedoeld ter ondersteuning van het onderzoeksbeleid in de communicatiepraktijk.


Communicatieonderzoek bestaat uit drie delen. In het eerste deel ligt de focus op de analyse van de relatie tussen communicatie en onderzoek. Het tweede deel behandelt een aantal belangrijke theoretische en praktische zaken uit het onderzoeksveld, zoals het onderzoeksprincipe en het onderzoeksproces. Deel drie bevat een overzicht van de meest bekende vormen van communicatieonderzoek, waaronder pretesten, mediumbereikonderzoek en klantentevredenheidsonderzoek. Ook nieuwe ontwikkelingen komen aan bod, zoals de opkomst van social media en het toenemende belang van accountability.

Communicatieonderzoek is geschikt voor studenten van communicatieopleidingen, omdat het een overzicht geeft van de professionele instrumenten waarover zij kunnen beschikken bij de analyse van communicatieproblemen. Daarnaast verschaft dit boek informatie aan communicatiemanagers die hun beleid willen verbeteren met behulp van onderzoek.

Bij deze uitgave is een website met aanvullend materiaal. Deze website is in beheer van de auteur.

De zesde druk is geheel herzien en geactualiseerd. Nieuwe ontwikkelingen komen aan bod, zoals de opkomst van social media en het toenemende belang van accountability. Daarnaast zijn aanvullingen gedaan en correcties gepleegd.

Marius Hogendoorn is oprichter en partner van De Uilenkamer, Adviesbureau voor Communicatieonderzoek in Utrecht.