Teacher education

Teacher education

For the preparation of teachers at the elementary- and secondary-school levels, Uitgeverij Coutinho develops general and subject-specific materials. We aim to improve our successful publications and develop new materials. You can use our publications as a student, and being a teacher, as a reference book. Check the following overview and find all publications on your subject.

11-20 of 157 items

per page
Set Ascending Direction
  1. Portaal

    Portaal

    • Ondertitel : Praktische taaldidactiek voor het basisonderwijs
    • Auteurs : Harry Paus, Frans Hiddink (red.), Sylvia Bacchini, Rikky Dekkers, Casper Markesteijn, Theo Pullens, Maaike Pulles
    • Druk : 6th edition
      Verschijningsjaar : 2024

    Taal speelt een cruciale rol in ons leven. We gebruiken taal om te communiceren, onze gevoelens uit te drukken en om greep op de wereld te krijgen. Dit vraagt om goed taalonderwijs op de basisschool. Kinderen leren op school taal te gebruiken en op taal te reflecteren. Hiervoor zijn vaardige leerkrachten nodig die het taalontwikkelingsproces van de leerlingen zorgvuldig volgen en stimuleren. Maar hoe kun je als leerkracht je taalonderwijs zo vormgeven dat je optimaal bijdraagt aan de ontwikkeling van alle leerlingen?

    Show product
  2. De Leescyclus

    De Leescyclus

    • Ondertitel : Kaarten met activiteiten voor doelgericht jeugdliteratuuronderwijs
    • Auteurs : Iris Kamp, Yvette Jansen
    • Druk : 1st edition
      Verschijningsjaar : 2024

    Elke docent Nederlands heeft behoefte aan kwalitatief goed lesmateriaal dat eenvoudig is in te zetten. De Leescyclus voorziet hierin en bestaat uit twee kaartensets: een set met lesactiviteiten en een set met verdiepende vragen en stellingen die de basis vormen voor een boekgesprek. De kaarten zijn…

    Show product
  3. DANS!

    DANS!

    • Ondertitel : Praktisch handboek voor het basisonderwijs
    • Auteurs : Etje Heijdanus-de Boer, Anouk van Nunen, Ronald Hueskens (red.), Petra Beers, Danielle Bouwmeester, Pauline Verhallen
    • Druk : 3rd edition
      Verschijningsjaar : 2024

    Leerlingen in het basisonderwijs dansen graag. Dans sluit aan bij hun natuurlijke creativiteit, fantasie en bewegingsdrang. Door te dansen zetten ze hun lichaam in als instrument om ideeën, ervaringen en gevoelens vorm te geven. Zo verkennen zij zichzelf, de ander en de wereld. Met DANS! ontdek je de mogelijkheden van dansonderwijs en leer je deze te ontwikkelen en toe te passen in je eigen lessen.

    Show product
  4. Praktijkboek lesgeven in het mbo

    Praktijkboek lesgeven in het mbo

    • Auteurs : Kitty van Dijck, Simon Ettekoven
    • Druk : 1st edition
      Verschijningsjaar : 2023

    Het mbo treedt de laatste jaren steeds meer op de voorgrond. Er is een groeiend tekort aan gekwalificeerde vakmensen, van deskmedewerkers en verplegers tot logistiek medewerkers. Om deze vakmensen op te leiden zijn gekwalificeerde mbo-docenten nodig; docenten die weten waarom ze doen wat ze doen. He…

    Show product
  5. Overtuigend presenteren

    Overtuigend presenteren

    • Auteurs : Mark Pluymaekers
    • Druk : 2nd edition
      Verschijningsjaar : 2023

    Een presentatie is pas succesvol als de toehoorders na afloop iets doen met de informatie die ze gekregen hebben. Ze moeten je product kopen, je beleidsplan steunen, investeren in je idee of de resultaten van je onderzoek serieus nemen. Overtuigend presenteren geeft je de perfecte handvatten om va…

    Show product
  6. Geïntegreerd pedagogisch handelen

    Geïntegreerd pedagogisch handelen

    • Ondertitel : In voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs
    • Auteurs : Jeroen Onstenk
    • Druk : 2nd edition
      Verschijningsjaar : 2023

    Als leraar in het voortgezet en beroepsonderwijs heb je niet alleen (vak)didactische, maar zeker ook goed ontwikkelde pedagogische overtuigingen, kennis en vaardigheden nodig. Uitgangspunt van Geïntegreerd pedagogisch handelen is dat onderwijs een complex proces van communicatie en interpretatie is, waarin het oordelen en handelen van de leraar een cruciale rol speelt. 

    Show product
  7. Vreemde talen in het basisonderwijs

    Vreemde talen in het basisonderwijs

    • Ondertitel : Een activerende didactiek voor Engels en MVT
    • Auteurs : Amy Klipp
    • Druk : 1st edition
      Verschijningsjaar : 2023

    Het succes van een les vreemde talen in het basisonderwijs hangt nauw samen met de kwaliteit van de leerkracht. Als de leerkracht een gedegen, activerende les geeft, zullen de leerlingen de taal beter leren spreken. Hier kunnen tal van didactische aanpakken voor gebruikt worden. Vreemde talen in het basisonderwijs helpt pabostudenten en leerkrachten deze theorie te verbinden met de dagelijkse praktijk.

    Show product
  8. Interprofessioneel samenwerken in zorg, welzijn en onderwijs

    Interprofessioneel samenwerken in zorg, welzijn en onderwijs

    • Auteurs : Yvonne van Zaalen, Stijn Deckers, Hans Schuman
    • Druk : 2nd edition
      Verschijningsjaar : 2023

    Interprofessioneel samenwerken in zorg, welzijn en onderwijs  (voorheen luidde de titel Handboek interprofessioneel samenwerken in zorg en welzijn) is herzien en beschrijft het interprofessioneel samenwerken modelmatig en vanuit een breed perspectief.

    Show product
  9. Inzicht in burgerschapsvorming

    Inzicht in burgerschapsvorming

    • Ondertitel : Kennis en didactiek voor het basisonderwijs
    • Auteurs : Jan de Bas, Wesley van Meir
    • Druk : 1st edition
      Verschijningsjaar : 2023

    Inzicht in burgerschapsvorming helpt basisscholen en (toekomstige) leerkrachten om op bewuste en verantwoorde manier invulling te geven aan onderwijs in burgerschapsvorming.

    Show product
  10. Geschiedenisdidactiek

    Geschiedenisdidactiek

    • Ondertitel : Handboek voor de vakdocent
    • Auteurs : Arie Wilschut, Dick van Straaten, Marcel van Riessen
    • Druk : 3rd edition
      Verschijningsjaar : 2023

    Geschiedenis mag dan misschien het mooiste vak ter wereld zijn, er les in geven is niet zo eenvoudig als het lijkt. Er is zoveel verleden, waarmee zoveel verhalen kunnen worden verteld en zoveel verschillende doelen kunnen worden nagestreefd, dat een docent geschiedenis voortdurend knopen doorhakt: dit onderwerp wel, deze gebeurtenis niet, dit voorbeeld wel, dat dwarsverband nog even niet. Om die keuzes te maken, is kennis van zaken nodig. Niet alleen over het vakgebied zelf, maar ook over de vraag hoe je geschiedenis voor leerlingen zinvol, leerbaar en haalbaar kunt maken.

    Show product

11-20 of 157 items

per page
Set Ascending Direction